"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

TNO: informeel leren loont

Informeel leren, bijvoorbeeld door collega interactie, heeft op lange termijn meer effect dan formeel leren. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNO uitvoerde op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Wanneer personeel op een informele manier leert, levert dat allerlei voordelen op. Zo leidt het tot een hogere werktevredenheid, maken zij eerder promotie en wordt het innovatievermogen verhoogd. Informeel leren omvat het ‘on the job’ leren van collega’s en leidinggevende(n) en door middel van uitdagende taken. Hiertegenover staat formeel leren, door onder andere het volgen van cursussen of een opleiding. De combinatie van informeel en formeel leren levert de meeste positieve effecten op.

Hogere werktevredenheid

TNO bestuurde voor dit onderzoek vanaf 2016 tot 2018 drie groepen die informeel, formeel en gecombineerd formeel-informeel leerden. Daaruit bleek dat de werktevredenheid onder medewerkers die informeel leerden veel hoger scoren op hun werktevredenheid. Ook heeft 28% van de medewerkers die informeel leerden drie jaar later promotie gemaakt, ten opzichte van 17% van de medewerkers die informeel leren. Enkel het volgen van cursussen en opleidingen, formeel leren, leidt niet tot deze positieve effecten.

Minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laat in reactie op het onderzoek weten: “Een groot deel van ons leven besteden we op de werkvloer. Plezier op het werk en ruimte om je te kunnen ontwikkelen zijn daarom ontzettend belangrijk. En laat nou net deze twee zaken hand in hand gaan, blijkt nu ook uit onderzoek van TNO.”

Innovatief denken

Informeel leren en de combinatie van informeel en formeel leren hebben ook gunstige effecten voor werkgevers. Zo blijkt uit het onderzoek dat het innovatievermogen bij deze twee vormen van leren sterk stijgt: bij een gunstige leersituatie denkt 52% van het personeel meer na over bijvoorbeeld het verbeteren van werkprocessen. Zelfs bij een ongunstige informele leersituatie neemt het innovatievermogen toe met 31%. Ook merkten onderzoekers dat de aansluiting van kennis en vaardigheden van personeel met het werk, bevlogenheid en productiviteit van het personeel toe nam.

Paulien Bongers van TNO: “Een belangrijke conclusie is dat het zinvol is om meer te investeren in leren op de werkvloer. Het onderzoek toont aan dat dit veel voordelen heeft, zowel voor werknemers als werkgevers. Alleen een cursus of opleiding volgen heeft dit effect niet. Leren op het werk van bijvoorbeeld uitdagende taken en van collega’s tijdens het dagelijks werk moet vanzelfsprekend worden.”

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie