HeadFirst Group 20 februari 2024 0 reacties Print De zin en onzin van talentpools voor zzp’ersHoe kun je makkelijker en effectiever talentpools opzetten voor zzp’ers? Arco Elsman en Pieter van Herpen van HeadFirst Group geven concrete adviezen. Als MSP-directeur kent Arco Elsman (HeadFirst Group) talentpools vanuit ieder perspectief: opdrachtgever, professional en dienstverlener. Pieter van Herpen begon drie jaar geleden OpenTalent, een pool waarin nu in totaal zo’n 30.000 zzp’ers actief zijn. Deze twee experts vertelden tijdens de Werf& en ZiPconomy Webinar Week alles over het nut en de randvoorwaarden van zulke tools om zzp’ers aan te trekken en te binden. Meer dan een kaartenbak Talentpools bestaan al langer, maar zijn nog niet zo populair. Dat komt deels omdat organisaties vaak niet goed weten hoe zij zo’n platform moeten inzetten. “Een talentpool is meer dan een kaartenbak met cv’s”, vertelt Elsman. “Het is zelfs meer dan een simpele database. Een succesvolle talentpool is een interactieve community.” Van Herpen bouwt zulke platformen voor diverse organisaties. Iedere opdrachtgever heeft een eigen pool, waar zzp’ers op uitnodiging toegang tot krijgen. “Op die manier kunnen zij een pool bouwen voor een specifiek type kandidaten”, legt Van Herpen uit. “Bijvoorbeeld een community voor experts in een bepaalde regio. Als opdrachten en kandidaten goed op elkaar aansluiten, maakt dat het zinvol voor zzp’ers om actief te blijven op het platform.” Waarom een talentpool voor zzp’ers? Waarom zou je een talentpool gebruiken in plaats van een leverancier? “De schaarste van talent maakt dat opdrachtgevers naast vaste medewerkers ook zzp’ers aan hun organisatie willen binden”, zegt Elsman. “Een talentpool is een goede manier om die binding te organiseren. Zo houd je zzp’ers betrokken, ook op het moment dat ze ergens anders werken. Het scheelt ook kosten, want je kunt als opdrachtgever bekende zzp’ers direct benaderen zonder tussenkomst van een leverancier.” Met een talentpool houd je zzp’ers betrokken, ook op het moment dat ze ergens anders werken “Het bespaart ook tijd”, zegt Van Herpen. “Onboarding gaat een stuk sneller als een professional al eerder voor jou gewerkt heeft.” Actieve community Als opdrachtgever is het de kunst om je community actief te houden. Het voordeel daarvan is dat informatie van kandidaten up-to-date blijft en dat zij snel reageren op opdrachten. “Het draait om relaties bouwen”, zegt Elsman. “In tegenstelling tot werknemers, zijn zzp’ers regelmatig op zoek naar een nieuwe opdracht. Daarom past een dynamische talentpool beter bij zzp’ers dan een ATS.” Een dynamische talentpool past beter bij zzp’ers dan een ATS Van Herpen weet daar alles van. Naast de privépool van opdrachtgevers, nodigt Van Herpen alle zzp’ers uit voor de grote OpenTalent Community. Zij krijgen allerlei voordelen, zoals korting op coworkings, apps en huurauto’s. “We zoeken voortdurend naar manieren om zzp’ers betrokken en actief te houden”, zegt Van Herpen. “In onze grote community kunnen we dat uitzoeken en erop inspelen. Zo is het sinds kort mogelijk dat zzp’ers elkaar opzoeken om samen te werken. De opdrachten staan centraal, daaromheen proberen we mensen actief te houden.” Verhouding tussen vraag en aanbod Ook de grootte van de groep is belangrijk, legt Elsman uit. “De voornaamste reden dat zzp’ers in een talentpool zitten, is omdat ze werk zoeken. Je moet dus zorgen dat het aanbod van opdrachten in verhouding staat tot het aantal zzp’ers. Tien opdrachten per 100 professionals is een mooie balans.” Wanneer is een talentpool geschikt voor jouw organisatie? “Als je regelmatig een bepaald type zzp’ers nodig hebt”, zegt Elsman. “Een talentpool is namelijk slechts één van de vele manieren om kandidaten te vinden. Zo’n 100 opdrachten per jaar binnen een specifiek domein is wel het minimum om een pool actief te houden.” Wil je meer weten over talentpools? Bekijk hieronder het volledige webinar. HeadFirst, talentpools, Webinarweek februari 2024, zzp Print Over de auteur Over HeadFirst Group HeadFirst Group is marktleider in de Benelux op het gebied van het professioneel organiseren van externe inhuur. De organisatie biedt een diversiteit aan flexoplossingen, waaronder contracting, matchmaking, managed service providing (msp) en business consultancy. Er werken dagelijks ongeveer 15.000 professionals bij ruim vierhonderd opdrachtgevers in Europa, waarmee HeadFirst Group een jaaromzet realiseert van ongeveer 1,5 miljard euro. De bekendste merken van HeadFirst Group zijn de intermediairs HeadFirst, Between en Myler en MSP-dienstverlener Staffing Management Services. Door de unieke samenstelling van bedrijven – met ieder zijn eigen specialistische diensten - heeft HeadFirst Group een oplossing voor ieder inhuurvraagstuk. Zorgeloos inhuren, dat is onze belofte. Bekijk alle berichten van HeadFirst Group