SLUIT MENU

Total talent management voor de moderne werkplek: 5 tips voor compliance

Hoe verenig je het beheer van vast en flexibel personeel? Freelancemarktplaats Malt presenteert tijdens de Webinar Week een gloednieuw e-book over Total Talent Management vol tips voor verantwoorde, toekomstbestendige inhuur. Expert Dustin Robinson geeft een voorproefje.

Er is een chronisch tekort aan personeel, functie-eisen veranderen in rap tempo en organisaties moeten razendsnel veranderen om te blijven concurreren. “Traditionele benaderingen van personeelsmanagement schieten tekort om deze uitdagingen effectief en snel aan te pakken”, zegt Dustin Robinson. Hij is Head of Product Marketing bij Malt, een grote Europese marktplaats voor hoogopgeleid freelancetalent. “Het is dus tijd voor een frisse blik op talentmanagement: Total Talent Management.”

Talentbeheer van vast en flex

Total Talent Management (TTM) is een nieuwe manier om de complete talentenpool binnen een organisatie te benaderen. Robinson: “Als je holistisch naar je team kijkt en ook extern talent meeneemt in je plannen, krijg je toegang tot een breder scala aan talent, kun je je personeelskosten beter beheren en blijf je concurreren. Zowel vaste als flexibele medewerkers zijn tenslotte een aanwinst zijn voor je bedrijf.”

Tijdens de Werf& en ZiPconomy Webinarweek legt Robinson uit wat er zoal komt kijken bij TTM. Dit doet hij aan de hand van praktijkvoorbeelden en een gloednieuw e-book: Het nieuwe werken: Total Talent Management voor de moderne werkplek.

“We delen trends, een praktisch stappenplan, en laten zien hoe technologie voor je kan werken”, zegt Robinson. Tijdens zijn webinar op vrijdag 4 oktober presenteert hij de belangrijkste tips aan de hand van ervaringen van andere organisaties.

Een belangrijk thema binnen TTM is wet- en regelgeving, vertelt Robinson. “HR-professionals hebben hier nog een hoop vragen over. De regels voor vast en flexibele personeel verschillen tenslotte nogal. Hoe zorg je dat je altijd compliant bent?”

Als je zowel vaste medewerkers, tijdelijk personeel en freelancers in je team hebt, komen daar best wat juridische, soms ingewikkelde zaken bij kijken. Hoe houd je het simpel en overzichtelijk? 5 tips uit het e-book:

1. Houd rekening met arbeidscontracten en opdrachtbevestigingen

Zorg ervoor dat de contracten voor je vaste medewerkers en tijdelijke krachten duidelijk zijn. Denk aan de duur, verantwoordelijkheden en hoe je een contract vanuit beide kanten kunt beëindigen. Leg afspraken met externe professionals altijd vast in een opdrachtbevestiging. Daarin zet je bijvoorbeeld precies wat je van hen verwacht, zoals taken, deadlines, en hoe en wanneer ze betaald worden. Dit voorkomt misverstanden en zorgt voor een soepele samenwerking. 

2. Goed werkgeverschap

Iedere werkende in jouw organisatie verdient een veilige en gezonde werkplek. Je moet onder meer arbeidsrisico’s voorkomen, zorgen voor veilige apparatuur en voldoende pauzes bieden. Ook als je een freelancer inhuurt om op locatie te werken, moet je er als opdrachtgever voor zorgen dat de werkomgeving voldoet aan de Arbowetgeving.

Bepaalde regels zijn voor freelancers en zzp’ers wel anders dan voor werknemers. Zo kunnen zzp’ers zelf aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade of fouten. Ook moeten ze zelf zorgen voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. 

3. Blijf op de hoogte

Wetgeving verandert regelmatig. Momenteel is er een nieuw concept bekend van de wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR). Deze wet moet het eenvoudiger maken om te beoordelen of iemand als zzp’er ingehuurd mag worden voor een opdracht. Volg het nieuws dus en pas je beleid aan als dat nodig is.

4. Belastingen en sociale zekerheid

Zorg ervoor dat belastingen en sociale zekerheidsbijdragen voor alle werkenden juist zijn geregeld. Werkt jouw organisatie veel samen met internationale teams of hebben jullie medewerkers in verschillende landen? Dan is het slim om samen te werken met een gespecialiseerd platform dat op de hoogte is van de lokale wetten. 

Let op: zzp’ers en freelancers in Nederland zijn zelf verantwoordelijk voor hun sociale zekerheid, zoals het regelen van een arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen.

5. Voer audits uit

Check regelmatig of je nog voldoet aan wet- en regelgeving met audits. Daar is ook technologie voor beschikbaar. Met software die compliance automatisch monitort, krijg je in real-time inzicht in mogelijke problemen. Dit is vooral handig als je met veel verschillende medewerkers werkt en geen enkel detail wil missen. Laat ook af en toe een externe auditor meekijken. Soms zie je zelf bepaalde risico’s over het hoofd. Iemand met een frisse blik kan verborgen risico’s ontdekken.

Wil je meer weten? Meld je dan gratis aan voor het webinar op vrijdag 4 oktober.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *