"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Kabinet: volledige handhaving op schijnzelfstandigheid. Wel overgangsjaar zonder boetes.

GL/PvdA noemt aanpak kabinet ‘verstandig’, NSC ziet liever een sectorale aanpak. VVD aarzelt.

Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren voor werk dat zij niet zelfstandig uitvoeren, kunnen dan weer een boete en naheffingen krijgen.

Er komt wel een overgangsperiode van een jaar. Gedurende dat jaar krijgen werkgevers en werkenden nog geen (vergrijp)boete als zij kunnen bewijzen dat zij stappen zetten tegen schijnzelfstandigheid. Ze kunnen wel een naheffing en verzuimboete (voor te laat betalen) krijgen.

In een brief aan de Kamer staat te lezen: “Het kabinet realiseert zich dat de opheffing van het handhavingsmoratorium een spannend moment voor werkgevenden en werkenden kan zijn en inspanning vergt. Daarom wil het kabinet voorkomen dat partijen die aantoonbaar actief zijn met de juiste kwalificatie van de arbeidsrelatie direct na de opheffing van het handhavingsmoratorium met vergrijpboetes worden geconfronteerd. De Belastingdienst zal coulant omgaan met het opleggen van vergrijpboetes bij partijen die aantoonbaar kunnen laten zien dat ze aan de slag zijn met het verkleinen van schijnzelfstandigheid binnen hun organisatie. In dat geval worden over het eerste kalenderjaar na beëindiging van het handhavingsmoratorium geen vergrijpboetes bij de correcties inzake de kwalificatie van de arbeidsrelatie opgelegd. Dit geldt zowel voor de werkgevenden als voor de werkenden. Er kunnen wel verzuimboetes worden opgelegd.”

Balans herstellen

Staatssecretaris Idsinga van Financiën: “Zelfstandige ondernemers leveren in Nederland een belangrijke bijdrage aan onze economie. En dat blijft zo. Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen. De opheffing van het handhavingsmoratorium is één van de maatregelen om dit te bereiken. Hoewel veel bedrijven en zzp’ers zich druk aan het voorbereiden zijn op de handhaving vanaf 1 januari 2025 ben ik mij er ook van bewust dat de aanpassingen veel van hen vragen. Daarom krijgen bedrijven die kunnen aantonen dat zij aan de slag zijn met het tegengaan van schijnzelfstandigheid volgend jaar nog geen vergrijpboetes.”

Modelovereenkomsten

Het kabinet maakt ook bekend dat er geen modelovereenkomsten meer door de Belastingdienst worden goedgekeurd. Het gebruik van dergelijke modelovereenkomsten vindt het kabinet niet langer houdbaar, omdat modelovereenkomsten geen zekerheid vooraf kunnen geven over het werken buiten dienstverband. Dit hangt namelijk af van hoe er in de praktijk wordt gewerkt, niet van wat er in een contract staat. De lopende modelovereenkomsten worden nog wel geëerbiedigd tot de einddatum van de overeenkomst.

Twijfels

Het kabinet reageert met deze stappen op oproepen van uit de markt en de Tweede Kamer. Zo was er bij aantal Kamerfracties grote twijfels over de mogelijke negatieve effecten van een te stringente handhaving. Gevreesd wordt dat zelfstandigen massaal opdrachten kwijtraken of dat sectoren die al te kampen hebben met personeelstekorten in de problemen komen. Thierry Aartsen (VVD) bepleitte bijvoorbeeld om ook na 1 januari nog door te gaan met ‘aanwijzingen’ en niet direct een naheffing uit te voeren en boetes te geven. Hij krijgt hiermee deels zijn zin. Aartsen wilde ook om bij handhaving vooral te kijken naar risicosectoren waar zelfstandigen nu tegen (zeer) lage tarieven worden ingehuurd. Daar gaat het kabinet niet op in.

• Lees ook: VVD: “Kijk bij handhaving op schijnzelfstandigheid vooral naar de probleemsectoren

Laag tarief

Ook de Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN) merkt onrust. De belangenbehartigers van zelfstandigen pleiten ervoor het tarief van 33 euro als richtsnoer te gebruiken bij de handhaving, zo bleek uit een rondetafelgesprek tussen Kamerleden en verschillende vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

Het bedrag van 33 euro komt uit de conceptwet VBAR. Volgens die wet geldt onder de 33 euro een rechtsvermoeden van werknemerschap. VVD, NSC en SGP stelden voor de zomer een motie op waarin werd gepleit om dat deel van de wet alvast in te voeren. De motie is echter nog niet in stemming gebracht.

FNV

GroenLinks/PvdA en de FNV willen juist dat er zo snel mogelijk en zonder uitzonderingen wordt gehandhaafd op schijnzelfstandigheid. Mariette Patijn (GL/PvdA) noemt het handhavingsmoratorium in een gesprek met ZiPconomy ‘een domme zet’ (interview). Tijdens het rondetafelgesprek maakte Zakaria Boufangacha duidelijk dat de FNV juist wil dat de handhaving gericht is op alle sectoren en functies, niet alleen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. “In de zorg en het onderwijs werken te veel mensen ten onrechte als zzp’er. Werknemers in loondienst blijven achter met de vervelendste taken”, aldus de FNV-bestuurder.

Reacties

Patijn laat in een reactie weten deze stap van het kabinet ‘heel verstandig’ te vinden. Ook Tjebbe van Oostenbruggen (NSC) lijkt tevreden:  “Het opnieuw, na negen jaar, aanvangen van de handhaving is een belangrijke eerste stap. Er is veel gebeurd in die 9 jaar, want er is wel degelijk gehandhaafd, verschillende rechtszaken zijn gevoerd en met het Deliveroo-arrest ligt er een duidelijke lijst van 10 criteria waarop arbeidsrelaties kunnen worden getoetst.”

Maar het NSC Kamerlid laat ook weten meer te verwachten: “Qua handhavingsstrategie ben ik het niets eens met de FNV, ik zou de handhaving richten op sectoren waar de meeste misstanden te verwachten zijn. Daarmee herstel je het draagvlak onder goedwillende opdrachtgevers en zzp’ers”.

VVD Kamerlid Thierry Aartsen is nog een stapje extra terughoudend: ““Het is een eerste stap. Ik hoop dat er hierdoor vooral weer rust terugkeert bij opdrachtgevers die uit onzekerheid hadden besloten om helemaal niet meer met zelfstandigen te gaan werken per 1 januari. Maar of het voldoende is om de hardwerkende zelfstandige echt te beschermen? Ik durf het nog niet te zeggen. Ik ga komende week broeden op de brief en heb nog veel vragen voor het kabinet komende donderdag.” Dan overlegt de Tweede Kamer met Minister Van Hijum van Sociale Zaken over het zzp-beleid

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

27 reacties op dit bericht

  1. Waar kom dit nou ineens vandaan? GroenLinks heeft kennelijk maximaal gescoord. Wel onmiddellijk handhaven, 0 duidelijkheid waarop en we moeten iets gaan ‘herstellen’ waar niemand van weet wat precies.

    De woorden ontleedt van staatssecretaris Idsinga van Financiën:
    “Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. ” Wat is dat dan een ‘echte’ ondernemer?

    “Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. ”
    Over welke ‘schijnzelfstandigen’ hebben we het hier?

    “Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen. ”
    Welke balans? Waar heeft hij het over?

    ” De opheffing van het handhavingsmoratorium is één van de maatregelen om dit te bereiken.”
    Nul duidelijkheid, wel handhaven. Ongelooflijk.
    Laat het maar aan politici over om er een grotere bende van te maken.

    • Opheffing handhavingsmoratorium komt niet bepaald uit de lucht vallen. Dat is al paar jaar terug aangekondigd.

      • Ik volg het op de voet, dus ja dat weet ik, maar hoe communiceert het kabinet? Waar vind ik dat?

        Een andere vraag. Het kabinet standpunt lijkt naadloos aan te sluiten bij de uitgangspunten van GroenLinks/PvdA terwijl die juist niet in de regering zitten. Kun jij dat verklaren?

        • Continuïteit tov lijn vorig kabinet. NSC is ook groot fan van advies Cie Borstlap.

    • Precies dit, Leo. Allemaal vage woorden. Ze weten niet eens waar ze het over hebben. Echte ondernemers, schijn ondernemers er wordt maar wat met woorden gestrooid zonder definities en zonder dat duidelijk is wel ‘probleem’ er opgelost moet worden. A Ik zie (behoudens die onderkant van de markt) maar één probleem: afgunst. Maar dat zal men nooit toegeven.

  2. Ik dacht dat er volgende week pas over deze casus gesproken zou worden in de kamer.

    De kamer en BD spreken van duidelijkheid. Het enige wat duidelijk is, is dat het volstrekt onduidelijk is of wij vanaf 1 januari 2025 nog opdrachten hebben.

    • Dat klopt. Dit is standpunt kabinet. Daar had kamer ook om gevraagd. Om er volgende week over te kunnen debateren.

    • Groenlinks en andere linkse partijen willen zoiezo van de hele MKB en ZZP’ers af. Winkeliers, marktkooplui, restaurants, glazenwassers. makelaars, Allemaal ondernemers die aan alle kanten getreiterd en gedwarsboomd worden door linkse burgermeesters en wethouders met onzinnige regeltjes en nieuw bedachte vergunningen waar onmogelijk is aan te voldoen. Linkse partijen willen iedere Nederlander in loondienst hebben bij een multinational. Dat is hun streven. De oplossing. Verhuizen naar Duitsland, waar ondernemen wel gewoon kan en mag.

  3. “In de zorg en het onderwijs werken te veel mensen ten onrechte als zzp’er. Werknemers in loondienst blijven achter met de vervelendste taken”
    Dit heeft niets te maken met zzp-schap, dit gaat puur over taakverdeling. Externen worden in deze sectoren kennelijk selectief voor leuke/interessante taken ingehuurd en vaste medewerkers opgezadeld met de rest. In mijn sector is het andersom en worden externen juist ingevlogen waar de gaten vallen, om de klussen te doen die geen interne wil of kan doen.

    • Ik begrijp de frustratie van mensen en het argument ook niet zo goed. Daar lijkt iets anders aan de hand. Een zelfstandige is snel te vervangen en zou juist moeten worden ingezet om het vuile werk op te pakken. Ze schijnen ook groot verdieners (de zzper in de zorg) als ik facebook moet geloven. Dan zou ik heel snel bij mijn leidinggevende in z’n kantoor staan om loonsverhoging te eisen als ik intern zorg medewerker was. En als dat niet kan binnen de CAO, dan lijkt mij dat de bonden hier steken laten vallen.

    • Beste Mariek
      Wat een onzin verhaal schrijf jij nu op….
      In de zorg is het juist zo dat Zzpersindezorg juist de meeste gaten opvullen…..dat is feitelijk bewezen…..stop met leugens verspreiden svp

      • Kun je stoppen met iedereen de maat te nemen? De zorg spendeert 100 miljard per jaar. Er is niet zoiets als dé zzp’ers in de zorg.

  4. Kabinet, FNV en Belastingdienst gaan er voor zorgen dat het “zorginfarct” wat ons land bedreigt in de zorg daadwerkelijk gaat plaatsvinden…….!!!!!!

    Nog even herhalen:
    We komen in de zorg op dit moment ruim 100.000 medewerkers te kort…..+ als het FNV, Belastingdienst en Kabinet hun zin krijgen gaan er nog eens 120.000 zelfstandig ondernemers de zorg verlaten……en dan heeft met name de FNV haar zin……Iedereen in loondienst en een “gat” van bijna 250.000 medewerkers in de Zorg…..maar wat kan een FNV bestuurder dat schelen……die krijgt niet te maken met groeiend ziekteverzuim onder de overblijvende zorgmedewerkers ……nee als het ledental van dat clubje maar weer groeit dan is het verdienmodel ook weer veilig gesteld…….met andere woorden, zoals het altijd al was:

    Links lullen en Rechts zakken vullen!!!!!

    Nu maar hopen dat de Tweede Kamer een wijs en hanteerbaar besluit gaat nemen……: Terugfluiten van het Kabinet …… !!!!!

    • Ik verwacht ook een toename van de tekorten, want zorg-zzp’ers werken gemiddeld 32 uur per week, tegenover 27 uur voor medewerkers in loondienst. Het is niet ondenkbaar dat zzp’ers die teruggaan in loondienst minder gaan werken dan zij nu doen. Ze geven namelijk aan dat zij voor zzp-schap kiezen vanwege de flexibiliteit, en wellicht stelt juist deze flexibiliteit hen in staat meer uren te maken.
      Ook zal een deel van de zzp’ers in dienst gaan van uitzendbureaus, wat hen duurder maakt, want die bureaus rekenen nu eenmaal een marge op het uurtarief.
      Als burger die hoopt in de toekomst zo nu en dan van zorg gebruik te kunnen maken vind ik het een vrij verontrustende kamikaze-actie.

      • 70% van zzpersindezorg gaat stoppen…..oftewel je verliest 140.000 x gemiddeld 48 uur per week….en niet gemiddeld 32 uur…..opnieuw een foute / verkeerde voorstelling van zaken….

    • Het gaat natuurlijk ook om, extra belasting inkomsten. Ik denk ook wel dat deze er komen, maar zoals zo vaak misrekenen ze zich wel, in hoeveel meer belasting ze binnen gaan halen. Dat komt door externe factoren, mensen gaan niet 1 op 1 hetzelfde doen. Dat weet het kabinet ook wel, en deze zullen ook een schatting maken, maar die schatting daar gaan ze vermoed ik weer zwaar naast zitten.

      Van de andere kant, extra belasting inkomsten bij ZZP,ers is helemaal niet moeilijk. Gewoon, de zelfstandige aftrek afschaffen, dat gebeurd al. En nog de MKB vrijstelling. Klaar. Dat gaat veel meer geld op leveren, zeker in combinatie met een verplichte AOV. Niet dat mensen dat leuk vinden, sterker nog hier zullen heel veel mensen heel boos om worden, maar als je de BV Nederland niet volledig naar de klote wil helpen= wel de verstandigste keuze.

      In de zorg werken heel, heel veel ZZP,ers. Sommige jongeren totaal gedesinteresseerd, en kunnen er niet zo veel van. Werkgevers weten echt wel wie dat zijn, maar ze hebben ze wel nodig. Dat tekent dus al het tekort in de zorg. Ook, en dat zijn de meeste veel goede zzp,ers. Maar even over de zorg, deze mensen komen voor wellicht 25% a 35% terug in EFT. Met andere woorden het kan goed zijn dat 55% terug komt in loondienst, maar als ze veel minder gaan werken, en dat roepen er velen dan is een dergelijke schatting zeer reëel. Nu kun je op je klompen aanvoelen dat dit Nederland niet kan verdragen. Sterker nog ook niet binnen de overheid, want deze kunnen nooit binnen 1 jaar alle schijnzelfstandigen missen, en ook niet binnen 2 jaar. Kortom, deze manier gaat niet werken.

      • “Van de andere kant, extra belasting inkomsten bij ZZP,ers is helemaal niet moeilijk. Gewoon, de zelfstandige aftrek afschaffen, dat gebeurd al. En nog de MKB vrijstelling. Klaar.”

        Precies. Anno 2024 is loondienst voor veel mensen gewoon geen optie meer, tenzij werkgevers ontzettend moderniseren, veel grotere flexibiliteit bieden dan nu. En dan nog. Veel kansrijker is het om zzp’ers lekker te laten zzp’en, maar hen extra te laten bijdragen aan de staatskas. Ik ken er een hoop die zeggen “ik betaal dat graag, als ik dan gewoon m’n werk kan blijven doen.”

      • Ga er maar vanuit dat de gemiddelde, bewuste ZZPer meer belasting betaalt dan een vergelijkbaar persoon in loondienst. Daar zou je inderdaad nóg meer geld kunnen halen door het afschaffen van zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling, maar daarmee ga je mijns inziens voorbij aan het feit dat deze groep in hun eigen arbeidsongeschiktheid en pensioen moet voorzien en geen recht heeft op het sociale vangnet. Wel de lasten maar niet de lusten is wel heel scheef.

        Ik zou er overigens geen bezwaar tegen hebben wanneer dat zou betekenen dat er in ruil voor afschaffing verder geen overheidsbemoeienis meer is, en het ZZP-schap dus een volledig vrije keuze zonder verdere randvoorwaarden over de invulling zou zijn. Kortom, alleen een vinkje op je belastingformulier.

  5. Wat ik wel stom vind, natuurlijk zijn er zzp,ers die geen nachtdienst willen of niet in het weekend willen werken. Maar er wordt nu een beeld geschapen, met een doel. Maar het is natuurlijk niet handig om zzp,ers als lui, niks willend, asociaal te bestempelen. Deze indruk krijg je soms wel tussen de regels. Want de groep is veel te heterogeen om ze o er een kamp te scheren. En een dergelijke beeldvorming is natuurlijk niet handig als mensen moeten solliciteren omdat ze als schijnzelfstandige worden aangemerkt. Zor de sollicitaties al voor me met ow zzp er geweest….

    • En ook jij William kent de feiten niet…..het zijn juist de zzpersindezorg die nachtdiensten en weekenden werken…..dit zijn zaken die feitelijk zijn vastgelegd…..prima als je ergens niet mee eens bent…..maar om dan onzin en onwaarheden te gaan verkondigen is onnodig…..en geeft een slecht beeld van iets wat juist een oplossing is binnen de zorg

  6. Ongelofelijk dat FNV mee mag praten. Ze vertegenwoordigen dan wel een klein groepje ZZPers, maar hun uiteindelijke doel is van verre zichtbaar: Zo veel mogelijk mensen in loondienst, zodat ze zich hopelijk weer bij de vakbond aansluiten en zodat deze weer verzekerd is van bestaansrecht.

    Controleer als overheid gewoon op misstanden, en wellicht op vooraf benoemde sectoren waar ZZPers niet wenselijk zijn. Zorg in dat laatste geval voor een overgang, zodat het stoppen van ZZP niet gelijk staat aan het mislopen van een arbeidskracht.

    Tot slot, blijf van de bewust ZZPers af die zichzelf (ruim) bedruipen en hun zaakjes mbt arbeidsongeschiktheid, opdrachtloosheid en oude dag goed geregeld hebben. Leg hen geen regels op, laat het over aan de markt. Een interim manager die 2 jaar lang full time een reorganisatie leidt en weer weggaat als zijn opdracht succesvol afgerond is, en waarvoor een opdrachtgever bereid is een serieus uurloon te betalen, moet niet betuttelt worden omdat de opdracht wat langer duurt, full time is en er wellicht een RvB aansturing geeft. Laat zo iemand gewoon los van de organisatie zijn werk doen en naar de volgende klus vertrekken als het werk is afgerond.

    Maar goed, na de zorg en de huizenmarkt lijkt de arbeidsmarkt nu het volgende speerpunt van Den Haag te zijn dat ze kapot willen gaan maken…

  7. Wellicht overstappen naar een DUBV
    Een dienstverband bij een Declarabele Uren BV. Vanuit de DUBV kun je gedetacheerd worden én alle opdrachten accepteren. Je hebt dus vrijheid in opdrachtkeuze en -duur. Bovendien ben je sociaal verzekerd. Met een DUBV heb je als professional een eigen detacheringsbureau die jou, al dan niet via een bemiddelaar, bij een opdrachtgever tewerk kan stellen

  8. Wat mij beklijft is dat het kabinet geen moment het belang van de ZZP’er in ogenschouw neemt. Het is integraal de visie van FNV/GroenLinks/PvdA die doorgevoerd wordt. Geen van allen onderdeel van het kabinet.

    Alle ZZP’ers zouden een keer een dag moeten staken. Netjes vooraangekondigd, gewoon 1 dag in het jaar, onbetaald uiteraard, ‘we zijn er vandaag niet’.

    Onze fout is dat we altijd de problemen van de klant willen oplossen. Dat zouden we 1 dag een keer niet moeten doen.

    ik weet zeker dat we vanaf dat moment wél gehoord worden. We zijn met 1.27 miljoen.

  9. “ De Belastingdienst zal coulant omgaan met het opleggen van vergrijpboetes bij partijen die aantoonbaar kunnen laten zien dat ze aan de slag zijn met het verkleinen van schijnzelfstandigheid binnen hun organisatie”

    Hoe kan dat nou als niet in de wet verduidelijkt is wat schijnzelfstandigheid is?

    Dit leidt tot willekeur waar mensen zelf de regels interpreteren inclusief belasting ambtenaren, bedrijven die bij grijs gebied volgens de module (en heel veel is grijs) niet inhuren en derhalve een regelrecht bloedbad voor zelfstandigen.

    Dat dit na alle ellende van de vorige keer gebeurt en dat 0,0 input van raadpleging onder zelfstandigen is meegenomen is hemeltergend, ongelofelijk en zeer onverantwoord.

  10. Als zzp’er kun je niet meer bij de gemeente Amsterdam aan de slag. Hier de letterlijke tekst bij mijn poging om in te schrijven op een aanbesteding bij gemeente Amsterdam:

    “De gemeente stelt als inschrijvingsvoorwaarde (vanwege de wet DBA) dat een zzp’er, in welke constructie dan ook (via intermediair, zzp’er die een BV heeft), niet kan inschrijven c.q. worden aangeboden voor deze functie. Dus de kandidaat die wordt aangeboden dient op moment van inschrijving op deze opdracht in loondienst te zijn van de intermediair. Een offerte die is ingediend door een zzp-er of waarbij een zzp-er wordt aangeboden, wordt terzijde gelegd.”

    Gefeliciteerd kabinet. Je hebt actief mijn opdrachten om zeep geholpen.

    Lekker gewerkt?