SLUIT MENU

Kabinet: volledige handhaving op schijnzelfstandigheid. Wel overgangsjaar.

GL/PvdA noemt aanpak kabinet ‘verstandig’, NSC ziet liever een sectorale aanpak. VVD aarzelt.

Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren voor werk dat zij niet zelfstandig uitvoeren, kunnen dan weer een boete en naheffingen krijgen.

Er komt wel een overgangsperiode van een jaar. Gedurende dat jaar krijgen werkgevers en werkenden nog geen (vergrijp)boete als zij kunnen bewijzen dat zij stappen zetten tegen schijnzelfstandigheid. Ze kunnen wel een naheffing en verzuimboete (voor te laat betalen) krijgen.

In een brief aan de Kamer staat te lezen: “Het kabinet realiseert zich dat de opheffing van het handhavingsmoratorium een spannend moment voor werkgevenden en werkenden kan zijn en inspanning vergt. Daarom wil het kabinet voorkomen dat partijen die aantoonbaar actief zijn met de juiste kwalificatie van de arbeidsrelatie direct na de opheffing van het handhavingsmoratorium met vergrijpboetes worden geconfronteerd. De Belastingdienst zal coulant omgaan met het opleggen van vergrijpboetes bij partijen die aantoonbaar kunnen laten zien dat ze aan de slag zijn met het verkleinen van schijnzelfstandigheid binnen hun organisatie. In dat geval worden over het eerste kalenderjaar na beëindiging van het handhavingsmoratorium geen vergrijpboetes bij de correcties inzake de kwalificatie van de arbeidsrelatie opgelegd. Dit geldt zowel voor de werkgevenden als voor de werkenden. Er kunnen wel verzuimboetes worden opgelegd.”

Balans herstellen

Staatssecretaris Idsinga van Financiën: “Zelfstandige ondernemers leveren in Nederland een belangrijke bijdrage aan onze economie. En dat blijft zo. Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen. De opheffing van het handhavingsmoratorium is één van de maatregelen om dit te bereiken. Hoewel veel bedrijven en zzp’ers zich druk aan het voorbereiden zijn op de handhaving vanaf 1 januari 2025 ben ik mij er ook van bewust dat de aanpassingen veel van hen vragen. Daarom krijgen bedrijven die kunnen aantonen dat zij aan de slag zijn met het tegengaan van schijnzelfstandigheid volgend jaar nog geen vergrijpboetes.”

Modelovereenkomsten

Het kabinet maakt ook bekend dat er geen modelovereenkomsten meer door de Belastingdienst worden goedgekeurd. Het gebruik van dergelijke modelovereenkomsten vindt het kabinet niet langer houdbaar, omdat modelovereenkomsten geen zekerheid vooraf kunnen geven over het werken buiten dienstverband. Dit hangt namelijk af van hoe er in de praktijk wordt gewerkt, niet van wat er in een contract staat. De lopende modelovereenkomsten worden nog wel geëerbiedigd tot de einddatum van de overeenkomst.

Twijfels

Het kabinet reageert met deze stappen op oproepen van uit de markt en de Tweede Kamer. Zo was er bij aantal Kamerfracties grote twijfels over de mogelijke negatieve effecten van een te stringente handhaving. Gevreesd wordt dat zelfstandigen massaal opdrachten kwijtraken of dat sectoren die al te kampen hebben met personeelstekorten in de problemen komen. Thierry Aartsen (VVD) bepleitte bijvoorbeeld om ook na 1 januari geen boetes uit te delen. Hij lijkt hiermee zijn zit te krijgen. Aartsen wilde ook om bij handhaving vooral te kijken naar risicosectoren waar zelfstandigen nu tegen (zeer) lage tarieven worden ingehuurd. Daar gaat het kabinet niet op in.

• Lees ook: VVD: “Kijk bij handhaving op schijnzelfstandigheid vooral naar de probleemsectoren

Laag tarief

Ook de Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN) merkt onrust. De belangenbehartigers van zelfstandigen pleiten ervoor het tarief van 33 euro als richtsnoer te gebruiken bij de handhaving, zo bleek uit een rondetafelgesprek tussen Kamerleden en verschillende vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

Het bedrag van 33 euro komt uit de conceptwet VBAR. Volgens die wet geldt onder de 33 euro een rechtsvermoeden van werknemerschap. VVD, NSC en SGP stelden voor de zomer een motie op waarin werd gepleit om dat deel van de wet alvast in te voeren. De motie is echter nog niet in stemming gebracht.

Oppositie

GroenLinks/PvdA en de FNV willen juist dat er zo snel mogelijk en zonder uitzonderingen wordt gehandhaafd op schijnzelfstandigheid. Mariette Patijn (GL/PvdA) noemt het handhavingsmoratorium in een gesprek met ZiPconomy ‘een domme zet’ (interview). Tijdens het rondetafelgesprek maakte Zakaria Boufangacha duidelijk dat de FNV juist wil dat de handhaving gericht is op alle sectoren en functies, niet alleen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. “In de zorg en het onderwijs werken te veel mensen ten onrechte als zzp’er. Werknemers in loondienst blijven achter met de vervelendste taken”, aldus de FNV-bestuurder.

Reacties

Patijn laat in een reactie weten deze stap van het kabinet ‘heel verstandig’ te vinden. Ook Tjebbe van Oostenbruggen (NSC) lijkt tevreden:  “Het opnieuw, na negen jaar, aanvangen van de handhaving is een belangrijke eerste stap. Er is veel gebeurd in die 9 jaar, want er is wel degelijk gehandhaafd, verschillende rechtszaken zijn gevoerd en met het Deliveroo-arrest ligt er een duidelijke lijst van 10 criteria waarop arbeidsrelaties kunnen worden getoetst.”

Maar het NSC Kamerlid laat ook weten meer te verwachten: “Qua handhavingsstrategie ben ik het niets eens met de FNV, ik zou de handhaving richten op sectoren waar de meeste misstanden te verwachten zijn. Daarmee herstel je het draagvlak onder goedwillende opdrachtgevers en zzp’ers”.

VVD Kamerlid Thierry Aartsen is nog een stapje extra terughoudend: ““Het is een eerste stap. Ik hoop dat er hierdoor vooral weer rust terugkeert bij opdrachtgevers die uit onzekerheid hadden besloten om helemaal niet meer met zelfstandigen te gaan werken per 1 januari. Maar of het voldoende is om de hardwerkende zelfstandige echt te beschermen? Ik durf het nog niet te zeggen. Ik ga komende week broeden op de brief en heb nog veel vragen voor het kabinet komende donderdag.” Dan overlegt de Tweede Kamer met Minister Van Hijum van Sociale Zaken over het zzp-beleid

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

11 reacties op dit bericht

  1. Waar kom dit nou ineens vandaan? GroenLinks heeft kennelijk maximaal gescoord. Wel onmiddellijk handhaven, 0 duidelijkheid waarop en we moeten iets gaan ‘herstellen’ waar niemand van weet wat precies.

    De woorden ontleedt van staatssecretaris Idsinga van Financiën:
    “Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. ” Wat is dat dan een ‘echte’ ondernemer?

    “Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. ”
    Over welke ‘schijnzelfstandigen’ hebben we het hier?

    “Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen. ”
    Welke balans? Waar heeft hij het over?

    ” De opheffing van het handhavingsmoratorium is één van de maatregelen om dit te bereiken.”
    Nul duidelijkheid, wel handhaven. Ongelooflijk.
    Laat het maar aan politici over om er een grotere bende van te maken.

      • Ik volg het op de voet, dus ja dat weet ik, maar hoe communiceert het kabinet? Waar vind ik dat?

        Een andere vraag. Het kabinet standpunt lijkt naadloos aan te sluiten bij de uitgangspunten van GroenLinks/PvdA terwijl die juist niet in de regering zitten. Kun jij dat verklaren?

  2. Ik dacht dat er volgende week pas over deze casus gesproken zou worden in de kamer.

    De kamer en BD spreken van duidelijkheid. Het enige wat duidelijk is, is dat het volstrekt onduidelijk is of wij vanaf 1 januari 2025 nog opdrachten hebben.

  3. “In de zorg en het onderwijs werken te veel mensen ten onrechte als zzp’er. Werknemers in loondienst blijven achter met de vervelendste taken”
    Dit heeft niets te maken met zzp-schap, dit gaat puur over taakverdeling. Externen worden in deze sectoren kennelijk selectief voor leuke/interessante taken ingehuurd en vaste medewerkers opgezadeld met de rest. In mijn sector is het andersom en worden externen juist ingevlogen waar de gaten vallen, om de klussen te doen die geen interne wil of kan doen.

    • Ik begrijp de frustratie van mensen en het argument ook niet zo goed. Daar lijkt iets anders aan de hand. Een zelfstandige is snel te vervangen en zou juist moeten worden ingezet om het vuile werk op te pakken. Ze schijnen ook groot verdieners (de zzper in de zorg) als ik facebook moet geloven. Dan zou ik heel snel bij mijn leidinggevende in z’n kantoor staan om loonsverhoging te eisen als ik intern zorg medewerker was. En als dat niet kan binnen de CAO, dan lijkt mij dat de bonden hier steken laten vallen.

  4. Kabinet, FNV en Belastingdienst gaan er voor zorgen dat het “zorginfarct” wat ons land bedreigt in de zorg daadwerkelijk gaat plaatsvinden…….!!!!!!

    Nog even herhalen:
    We komen in de zorg op dit moment ruim 100.000 medewerkers te kort…..+ als het FNV, Belastingdienst en Kabinet hun zin krijgen gaan er nog eens 120.000 zelfstandig ondernemers de zorg verlaten……en dan heeft met name de FNV haar zin……Iedereen in loondienst en een “gat” van bijna 250.000 medewerkers in de Zorg…..maar wat kan een FNV bestuurder dat schelen……die krijgt niet te maken met groeiend ziekteverzuim onder de overblijvende zorgmedewerkers ……nee als het ledental van dat clubje maar weer groeit dan is het verdienmodel ook weer veilig gesteld…….met andere woorden, zoals het altijd al was:

    Links lullen en Rechts zakken vullen!!!!!

    Nu maar hopen dat de Tweede Kamer een wijs en hanteerbaar besluit gaat nemen……: Terugfluiten van het Kabinet …… !!!!!

    • Ik verwacht ook een toename van de tekorten, want zorg-zzp’ers werken gemiddeld 32 uur per week, tegenover 27 uur voor medewerkers in loondienst. Het is niet ondenkbaar dat zzp’ers die teruggaan in loondienst minder gaan werken dan zij nu doen. Ze geven namelijk aan dat zij voor zzp-schap kiezen vanwege de flexibiliteit, en wellicht stelt juist deze flexibiliteit hen in staat meer uren te maken.
      Ook zal een deel van de zzp’ers in dienst gaan van uitzendbureaus, wat hen duurder maakt, want die bureaus rekenen nu eenmaal een marge op het uurtarief.
      Als burger die hoopt in de toekomst zo nu en dan van zorg gebruik te kunnen maken vind ik het een vrij verontrustende kamikaze-actie.

  5. Wat ik wel stom vind, natuurlijk zijn er zzp,ers die geen nachtdienst willen of niet in het weekend willen werken. Maar er wordt nu een beeld geschapen, met een doel. Maar het is natuurlijk niet handig om zzp,ers als lui, niks willend, asociaal te bestempelen. Deze indruk krijg je soms wel tussen de regels. Want de groep is veel te heterogeen om ze o er een kamp te scheren. En een dergelijke beeldvorming is natuurlijk niet handig als mensen moeten solliciteren omdat ze als schijnzelfstandige worden aangemerkt. Zor de sollicitaties al voor me met ow zzp er geweest….

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *