"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Voorwaarden voor handhaving: duidelijke zzp-regels en een goede overgangsperiode

Een duidelijk kader, richtlijnen en een ‘zachte landing’. Dat zijn de voorwaarden om weer volledig te beginnen met handhaven op schijnzelfstandigheid, betogen voorzitter Saskia Kapper en hoofd van de Lobby-werkgroepleider Sem Overduin van branchevereniging Bovib.

“Vooropgesteld: handhaving op schijnzelfstandigheid is nodig, want als brancheorganisatie staan we ervoor dat werkgevers zelfstandigen inhuren volgens de wet”, zegt Bovib-voorzitter Saskia Kapper. “Maar dan moet wel eerst duidelijk zijn voor iedereen wanneer een organisatie  een zelfstandige mag inhuren. Het toetsingskader van de wet is nu niet duidelijk genoeg.”

De voorzitter van de brancheorganisatie voor intermediairs, brokers en MSP-dienstverleners reageert op het commissiedebat over zzp-beleid afgelopen maand. Het meest besproken onderwerp tijdens dit debat was het feit dat de Belastingdienst op 1 januari 2025 weer volledig wil handhaven op schijnzelfstandigheid. Tweede Kamerleden maken zich daar zorgen over, toch houden de bewindslieden vast aan de plannen.

Terechte kritische vragen

Sem Overduin is voorzitter van de Lobby-werkgroep van Bovib. Hij was aanwezig tijdens het Kamerdebat. “De Kamerleden kwamen waren goed ingelezen en stelden terechte kritische vragen aan de minister van Sociale Zaken en de staatssecretaris van Financiën. Soms werd dat voor de bewindspersonen lastig, bijvoorbeeld toen de staatssecretaris moest erkennen dat de Belastingdienst zelf ook moeite heeft om aan de inhuurregels te voldoen.”

Uit de beantwoording van Kamervragen blijkt dat er bij het ministerie van Financiën ongeveer 1000 potentiële schijnzelfstandigen werken. Dat komt vooral door de krappe arbeidsmarkt. Het is lastig om mensen te vinden die in loondienst willen werken. Kapper: “Maar dit geldt bijvoorbeeld ook in de zorg of het onderwijs. Of het nu klopt of deze mensen als zelfstandige werken of niet, feit is dat bepaalde organisaties een probleem hebben als zij plotseling geen zzp’ers meer kunnen inhuren.”

Onrust bij ondernemers

Bovib-leden merken dat er onrust ontstaat bij ondernemers. Grote organisaties hebben veel vragen. Om problemen te voorkomen, worden sommige ondernemers zelfs huiverig om zelfstandigen in te huren. “Om geen risico te lopen, huren ze dan maar helemaal niet meer in”, zegt Kapper. “Dat klopt ook niet. En het heeft nadelige gevolgen voor die organisaties, zelfstandigen en de maatschappij als geheel. Vooral als het gaat om sectoren zoals de zorg, het onderwijs en de bouw.”

Naast duidelijke en uitvoerbare wetgeving, is het daarom heel belangrijk om handhaving te beginnen met een overgangsperiode. “Een zachte landing is essentieel”, vindt Overduin. “Velen ondernemers, werkgevers en opdrahtgevers zijn onbewust onbekwaam. Ze willen zich aan de regels houden, maar weten niet hoe. Geef hen dus duidelijkheid, ondersteun ze en begin met een aanwijzingen in plaats van boetes. Gelukkig werkt de Belastingdienst nu al actief samen met brancheverenigingen en volgt binnenkort meer publiekscommunicatie over dit onderwerp.” 

Sectorale aanpak

“Begin bij risicosectoren, waar grote onzekerheid is over de juistheid van de kwalificatie van de arbeidsrelatie en de uurtarieven doorgaans minder dan de €33 van het rechtsvermoeden van werknemerschap zijn”, zegt Overduin. “Iedereen is het tenslotte eens dat we kwetsbare zelfstandigen moeten beschermen. Zet de beperkte capaciteit van de Belastingdienst dus verstandig en zo effectief mogelijk in.”

Verder zou het kabinet een begin moeten maken met een ‘contractneutraal’ sociaal stelsel, vindt Kapper. “Op die manier zijn sociale zekerheden niet meer afhankelijk van de contractvorm”, zegt zij. “Zo’n stelsel hebben we niet van vandaag op morgen. Het begint met een fundamenteel debat over hoe we in Nederland om willen gaan met zelfstandigen en sociale zekerheid. Ik hoop dat het nieuwe kabinet dit debat gauw gaat voeren. Wij van Bovib denken in elk geval graag constructief mee.”

Ondernemerscriteria voorop, zoals in België

Maar de eerste stap zijn nu heldere inhuurregels, zeggen Kapper en Overduin. Het kabinet worstelt sinds 2016 met het creëren van een duidelijk onderscheid tussen werknemers en zelfstandigen. Tijdens het debat bleek weinig enthousiasme over het nieuwste conceptwetsvoorstel (wet VBAR). Kamerlid Thierry Aartsen (VVD) heeft in ieder geval een tweeminutendebat aangevraagd. In dit debat kunnen Kamerleden moties indienen, waarmee zij het kabinet op andere gedachten hopen te brengen.

Branchevereniging Bovib diende al meerdere position papers in met oplossingsrichtingen. Zo adviseert Bovib bij het beoordelen van de arbeidsrelatie ten eerste naar het ondernemerschap van de persoon zelf te kijken. “Zo doen ze dat ook in bijvoorbeeld België of Duitsland”, zegt Overduin. “Dit biedt in veel gevallen direct duidelijkheid en dat zal ook de handhaving ten goede komen.”

Bovib, de vereniging en branche-organisatie van de onafhankelijke inhuur-intermediairs in Nederland. Bekijk alle berichten van Bovib

9 reacties op dit bericht

  1. So, August 2025, and the situation remains – unclarity and the market destroyed!

    Tens of thousands of real and well-intentioned freelancers (eg. ICT sector), extremely knowledgeable experts, still have to care for families, kids, elders. No clients around, except from the lucky ones abroad, just 1 meter from the border.
    Buffer is gone, no savings for a lifetime.

    Freelancers start conceding, all moving to employment!
    One has to make the year, or survive after all.

    A large part could end up employed at intermediaries, seconded for short periods to similar or the same clients they had been servicing just before!

    But. This new generation of wilful seconded employees:
    – End up employed by an intermediary company usually without infrastructure, equipment, offices, perks, or organisational structures intended for them.
    – Still have the same high expertise necessary to the market, on an EU or global scale. They sell this expertise a lot cheaper this time, no negotiating power, unable to set their prices (as before); they can only negotiate a salary with the lender..
    – Are deployed to end clients to only cover temporary needs, even for shorter periods than a year, on specific project-based work (as before). May stay idle for some periods..
    – Cannot select which end-client they provide services to (as before), the mediator does it for them. But cannot go to other clients, too.
    – Will never participate in the benefits and perks of the end-client. E-Bike? Paid gym membership? Wellness, equipment and training budgets? Discounts etc? All gone. Why, they are “employed” after all. Would intermediaries provide similar benefits?
    – Pension plan? Only up to the lender to provide “what they can”..
    – Where is the career ladder for the employee or the CLA negotiations at the lender?
    – Finally, no advancement and promotion at the intermediary or the end-client. They only sell their skill there for brief periods, but still, they are to be considered employees. What then about the “unfair competition” and missed opportunities compared the internal employees of the lender and the end-client?

    The digital economy ensures that all sectors, from public to private, won’t stop having temp needs, especially in ICT. Therefore, all these entities would then opt for secondment if this is the only available option in the market.

    But if all companies in the country start hiring less directly and turn primarily to secondment – and if this is done en masse – then the country will have the next big problem: “bogus employment”.

  2. NL has had a problem with bogus self-employment for decades (à la PostNL), that’s not new. Some freelancers and their clients will run to payroll companies for sure. Some 87 people at the tax office are only going to nail egregious cases; they’ve said as much already. The Netherlands needs an overhaul of its labour system for all people who work as it is dysfunctional. IT is not at a major risk of being checked; healthcare, education and crèches are because they are funded with government money.

  3. Als je de stukken van de overheid goed leest, dan gaat het om het binnenhengelen van WW, WIA en ZW-premies. Plus het beschermen van de onderkant van de arbeidsmarkt.
    Voor detacheringsbureaus en de vakbonden zijn de ZZP-er een bedreiging voor hun verdienmodel, dus lobbyen ze om iedereen een arbeidsovereenkomst op te dringen.
    Het gaat dus primair om geld. Ik verwacht daarom dat handhaving een soort boa constrictor wordt: steeds harder aanknijpen totdat mensen of aan een uitkering/vroegpensioen zitten of een arbeidsovereenkomst aannemen.
    De enige ontsnapping zou zijn dat zzp-ers ook dezelfde premies gaan afdragen. Dat zou kunnen met een andere rechtsvorm. Daarmee krijgt de ZZP-er wel een vangnet voor terug. Kost wat, maar ik ben geen freelancer geworden vanwege fiscale voordelen en betaal nu ook al jaren voor een AOV verzekering en leg een buffer aan voor slechte tijden.

  4. Met verbazing volg ik al jaren de onkunde van het kabinet
    Dan zie ik de toeslagenaffaire en Groningen die nog niet gecompenseerd zijn door instorten van huizen en nu worden de zzp’ers het volgende slachtoffer.
    Ik heb gekozen om ondernemer te zijn dat is een grondrecht dit recht word mij ontnomen
    Ik werk al 8 jaar als zzp’er in de gezondheidszorg en werk ook alle diensten nacht avond en dag.
    En als hulpverlener zie ik verharding tussen vast personeel en de zzp’er omdat er altijd gezegd word dat de zzp’er te veel zou verdienen
    Nou dan kan ik iedereen een ander verhaal vertellen dat ik mijn pensioen ,ziekte en vakantie zelf moet betalen daarbij ook mijn scholing dus onder aan de streep verdienen wij allemaal hetzelfde.
    Ik heb gekozen om de vrijheid te hebben wanneer ik wil werken en mijn balans weer terug heb gevonden tussen werk en privé
    Nu word mijn keuze mij ontnomen om een ondernemer te zijn en ik aan de grillen van de uitvoerende instanties onderhevig ben of ikinplaats van zzp’er een werknemer ben
    Ik weet dat het slecht is verlopen bij alle slachtoffers van de toeslagenaffaire en Groningers dus is het wachten op veel slachtoffers die zzp’er zijn

  5. Nu ishet tarief al afgezakt naar €33,- Terwijl je ‘m.i. tot voor kort €35,- hoorde. Ook nergens op gebaseerd. Volgens mijn ervaring is om een redelijk bestaan te kunnen lijden (toekomst bestendig) inclusief een AOV en Pensioenvoorziening bij een 36 urige werkweek tenminste €45,- per uur.

  6. Laten ze het ook maar even doorrekenen.
    Zijn ze wel gevoelig voor.
    Als ze het anders willen dan moeten ze het ook betalen
    Het zal de instroom ZZp er afnemen maar die je er buiten zet na zeg 20 jaar zzper daar moet de rest voor gaan betalen dus er is een gat pensioen en arbeisongeschiktheidpremie laten we zeggen 3 jaar voorzetting alleen maar btw aftrek ipv afdracht. nee dat is nog niet zo makkelijk en het maken is de vraag. Laat staan als links het zo overneemt

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *