SLUIT MENU

Emancipatie stuwt aantal vrouwelijke zzp’ers in Europa

Na een constante groei in de afgelopen vijftien jaar is nu één op de drie zzp’ers in Europa vrouw. Deze groei gaat hand in hand met de toenemende gelijkheid tussen mannen en vrouwen in Europa. In Nederland is 37,8 procent van de zzp’ers vrouw, wat ons op de 11e plek in Europa plaatst. Onderzoek voor de nieuwste Talent Monitor, uitgevoerd door arbeidsmarktspecialist Intelligence Group en HR-tech dienstverlener HeadFirst Group, blijkt dat hoe verder de emancipatie in een land is gevorderd, hoe meer vrouwen kiezen voor zelfstandig ondernemerschap.

Opmars van vrouwelijke zzp’ers

Uit een uitgebreide analyse van gegevens sinds 2010, blijkt een zeer sterke relatie tussen emancipatie en het aandeel vrouwelijke zzp’ers in Europa. Door de data te koppelen aan de Gender Gap Index (GGI) van het World Economic Forum, die de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen meet, is een duidelijke correlatie gevonden. In landen met een kleinere genderkloof is het percentage vrouwelijke zzp’ers aanzienlijk hoger, zo kan gesteld worden. Met andere woorden: de toenemende gendergelijkheid stimuleert ondernemerschap onder vrouwen. Dit is een hele goede trend en benadrukt tegelijkertijd de noodzaak om gelijke kansen te blijven stimuleren als motor voor economische en maatschappelijke groei”, aldus Marion van Happen, CEO van HeadFirst Group.

In 2024 bestaat 36 procent van de zzp’ers in de Europese Unie (EU-27) uit vrouwen, een stijging ten opzichte van 34 procent in 2010. Luxemburg is sinds dit jaar het eerste Europese land waar meer dan de helft van de zzp’ers vrouw is (50,7 procent). Letland volgt met bijna een gelijk aandeel (49,8 procent), terwijl landen als Ierland (26,8 procent) en Roemenië (26,9 procent) ver achterblijven. In Nederland is het percentage 37,8, iets meer dan in België (36,6 procent).

Minder uren, meer vrouwen

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat in landen waar zzp’ers gemiddeld minder uren per week werken, het aandeel vrouwelijke zzp’ers vaak hoger ligt. In landen waar het verschil in gewerkte uren tussen mannen en vrouwen als zzp’er klein is, zien we juist relatief minder vrouwelijke zzp’ers. “Het zzp-schap biedt vrouwen een aantrekkelijke werkvorm, omdat het hen in staat stelt zorgtaken te combineren met flexibiliteit en een betere werk-privébalans. De mogelijkheid om als zzp’er minder uren te werken of andere ambities te realiseren, draagt bij aan hun autonomie en versterkt de emancipatie van vrouwen,” zegt Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter van Intelligence Group.

In Europa werken mannen als zzp’er gemiddeld 40,9 uur per week, terwijl vrouwen gemiddeld 34,5 uur werken. Griekse zzp’ers werken de meeste uren (43,4 uur), gevolgd door Spaanse zelfstandigen (41,7 uur). Luxemburgse zzp’ers maken de minste uren (30,8 uur), gevolgd door Estse zzp’ers (31,9 uur). In Nederland ligt het gemiddelde op 33,6 uur, ruim onder het Europese gemiddelde.

Het volledige rapport is te downloaden op headfirst.group.

Over HeadFirst Group

HeadFirst Group is een toonaangevende, internationale HR tech dienstverlener en het grootste platform voor professionals in de Benelux, actief in vijftien Europese landen. De organisatie biedt een diversiteit aan HR-oplossingen, zoals Managed Service Providing, Recruitment Process Outsourcing, intermediaire dienstverlening (matchmaking, contracting) en HR-consultancy. Er werken meer dan 25 duizend professionals bij ruim vijfhonderd opdrachtgevers in Europa, waarmee HeadFirst Group een jaaromzet realiseert van meer dan 2,5 miljard euro. De belangrijkste merken van HeadFirst Group zijn de MSP (incl. intermediaire dienstverlening) labels HeadFirst, Between en Staffing Management Services, RPO- en recruitment specialist Sterksen, IT talent sourcer StarApple en het Belgische HR-techbedrijf ProUnity.

Over Intelligence Group

Intelligence Group is een Internationaal Data & Techbedrijf op het gebied van arbeidsmarkt- en recruitmentdata. Intelligence Group richt zich op het verzamelen, opslaan en verrijken van arbeidsmarkt gerelateerde data ten behoeve van de verbetering van de werving van personeel (of werknemers) door werkgevers en de employability/arbeidsmarktkansen van werknemers. Deze data worden in een grote diversiteit beschikbaar gesteld aan opdrachtgevers, via rapporten, dashboards en API’s.

HeadFirst Group is marktleider in de Benelux op het gebied van het professioneel organiseren van externe inhuur. De organisatie biedt een diversiteit aan flexoplossingen, waaronder contracting, matchmaking, managed service providing (msp) en business consultancy. Er werken dagelijks ongeveer 15.000 professionals bij ruim vierhonderd opdrachtgevers in Europa, waarmee HeadFirst Group een jaaromzet realiseert van ongeveer 1,5 miljard euro. De bekendste merken van HeadFirst Group zijn de intermediairs HeadFirst, Between en Myler en MSP-dienstverlener Staffing Management Services.Door de unieke samenstelling van bedrijven – met ieder zijn eigen specialistische diensten - heeft HeadFirst Group een oplossing voor ieder inhuurvraagstuk. Zorgeloos inhuren, dat is onze belofte. Bekijk alle berichten van HeadFirst Group

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *