"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Het Giant Vast-Flex dashboard van de Intelligence Group, TTM score: MMMM

Als eerste in deze nieuwe serie de eer aan het nieuwe vast-flex dashboard van de Intelligence Group, een data leverancier die in de wereld van arbeidsmarktdata voor vaste posities haar sporen heeft verdiend en nu ook data voor tijdelijke opdrachten in Nederland publiceert. En we beginnen meteen goed met een hoge 4M of MMMM score.

Beschrijving van het Vast-Flex dashboard

Dit nieuwe vast-flex dashboard bouwt voort op de reeds ver doorontwikkelde ‘Giant’ dashboarden met arbeidsmarktdata, tegenwoordig ‘talent intelligence’, voor vaste functies. De datapunten voor deze ‘vast’ dashboards zijn heel breed met demografische informatie van de kandidaten zoals leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, met gebruikte mediakanalen en internationale mobiliteit. 

Voor ‘flex’ is nog minder van deze informatie beschikbaar via de specifieke flexopdrachtenbronnen die gebruikt worden. De flex data komt van meer dan 5 representatieve Nederlandse databronnen, de namen zijn mij bekend, met interim opdrachten. Het gaat daarbij om openbare, met of zonder gratis inschrijving, opdrachtenportals waar zowel zzp’ers als gedetacheerden (via hun bureau) kunnen reageren. Er worden alleen gegevens gepubliceerd van functies waarvan minimaal 60 records zijn gematcht aan de data. Uit al die data worden deze 3 belangrijke datapunten vergelijkbaar gemaakt in het vast-flex dashboard:

  1. Wervingshaalbaarheid, de inspanning nodig om iemand te werven. De meter loopt van makkelijk te werven tot extreem moeilijk. 
  2. Salarisindicaties voor vast versus tarief indicaties voor flex
  3. Belangrijkste pull factoren om iemand voor vast of flex te kunnen werven

Daarnaast wordt het aandeel zzp’ers in een specifieke functie ten opzichte van het landelijke totaal aantal mensen in die functie en de trend daarin weergegeven. Zo kun je zien dat bij een manager productontwikkeling het aandeel zzp ‘ers relatief laag is met 5,7% t.o.v. het landelijk gemiddelde momenteel 11,3%, en bij HR business partners juist heel hoog op 21,9%

Hieronder zie je 2 voorbeelden uit het dashboard met duidelijke visuele weergave van wervingshaalbaarheid. Ik heb overigens geen functies kunnen vinden die momenteel in het groen staan, een teken van de nog steeds gespannen markt. 

Wervingshaalbaarheid vast versus flex met links een manager productontwikkeling en rechts een php developer

Salarissen en tarieven vast versus flex met links een manager productontwikkeling en rechts een php developer

De tarieven voor flex zijn niet berekend op basis van de salarissen voor vast maar gebaseerd op het tarief van matchen, gecombineerd met het gevraagde tarief bij de gepubliceerde opdrachten op de job sites. De min en max komen overeen met het 20 en 80% percentiel van het tarief. De outliers komen dus niet terug in het model. Bovenstaande twee datapunten geven belangrijk inzicht voor recruiters en managers wanneer zij op zoek gaan naar nieuw talent op de markt. Die kosten kunnen vaak slecht vergeleken worden omdat er geen objectief zicht of begrip van inhuurtarieven is. De tarieven en salarissen zijn daarnaast een belangrijke reality check op enerzijds de eigen cao en het functiehuis en anderzijds op de tarieven die men nu betaalt en waarvan men denkt dat ze marktconform zijn. 

Als voorbeeld van de mogelijkheden van deze nieuwe datavergelijking van salarissen met tarieven blijkt dat flex hoveniers de grootste marge kunnen realiseren ten opzichte van hoveniers in vaste dienst.

Verder geven in het vast-flex dashboard de pullfactoren van vast versus flex goed inzicht op de belangrijkste triggers per doelgroep om voor een nieuwe opdracht te kiezen. Deze punten zijn wel minder goed vergelijkbaar omdat er nu eenmaal andere elementen een rol spelen tussen een vaste baan, zoals doorgroeimogelijkheden en secundaire arbeidsvoorwaarden, en een tijdelijke opdracht, zoals goede betaalcondities en looptijd van de opdracht.

Naast het weergeven in het Giant dashboard zijn de gegevens ook via een eenmalige download of als API (een direct aan te roepen technische koppeling vanuit een ander systeem zoals een recruitment systeem) beschikbaar en is het als maatwerk mogelijk om de ISCO functie namen te matchen aan de namen uit het functiehuis van een opdrachtgever.

Lees ook over de eerdere TTM scores van Hireport en de NS werken-bij website

Wat maakt deze oplossing zo bijzonder?

Net als in veel van de HR processen is ook in werving en selectie een groot verschil ontstaan tussen vast en flex. Enerzijds door verschillen in interne processen, teams en tools, zoals met een “ATS” voor vast en een “VMS” voor flex. Anderzijds vind je ook extern op de arbeidsmarkt gescheiden job boards, een veel uitgebreider ecosysteem met dienstverleners voor flex, en verschillende wettelijke regelgeving wat leidt tot moeilijk te vergelijken salarissen en tarieven. Dus het maken van een gecombineerd dashboard met arbeidsmarktinformatie is geen sinecure. Hoe IG die twee werelden bij elkaar bracht lees je hieronder.

Overwegingen vanuit Total Talent Management oogpunt

Voor de data bronnen die IG gebruikt dient opgemerkt dat gevraagde tarieven op interim opdrachten sites, de ‘inkooptarieven’ (of ook wel de ‘pay-rate’), flink lager kunnen zijn dan de werkelijk betaalde tarieven door opdrachtgevers, de ‘factuurtarieven’ (ook wel de ‘bill-rate’). Dat komt soms doordat bij onderhandeling toch een hoger tarief tot stand kan komen dan is aangegeven. Veel vaker komt dat doordat veel opdrachten op deze sites door intermediairs worden geplaatst en zij er nog een marge opzetten voordat ze de kandidaat bij de opdrachtgever aanbieden. Er zijn nog weinig opdrachtgevers die zonder tussenkomst op deze portals opdrachten plaatsen. Aangezien marges minimaal 10% tot vaak wel 20-25% bedragen geeft dat een groot verschil tussen tarief op de jobsite en betaald tarief door de uiteindelijke opdrachtgever. 

Uitzendkrachten zijn niet meegenomen. Voor functies als medewerker klantcontactcenter worden de gegevens door deze uitsluiting wel minder representatief. Maar aangezien uitzendopdrachten via heel andere kanalen in de markt worden gezet en de tarieven anders tot stand komen, is deze beperking wel begrijpelijk.

Beoordeling op TTM criteria

Dit zijn de criteria voor een complete TTM oplossing en het bepalen van de MMMMM score en hoe deze oplossing van IG daaraan voldoet.

Definitie Beoordeling Score
Gelijke User Experience De tool ziet er zo gelijk mogelijk uit voor de vaste of flex medewerker Voor interne of externe recruiters en/of managers werkt de tool geheel gelijk.  1 M
Voor zover toegestaan 

gelijke processen

Het proces werk voor de vaste en flex medewerker zo gelijk mogelijk als wettelijk is toegestaan (vooral i.v.m. regelgeving zzp) Het vast-flex dashboard levert ‘alleen’ ondersteuning voor de wervingsaanpak en het beslissing proces tussen vast of flex, ook wel ‘triage’ of ‘sourcing decision making’ genoemd. In dit proces levert het dashboard een geheel gelijk proces. 1 M
TTM architectuur De tool en koppelingen zijn correct ingericht voor een TTM benadering Er zijn voor Nederland geen andere oplossingen die arbeidsmarkt data voor vast en flex compleet geïntegreerd in een dashboard kunnen tonen. Dat IG dit met kwalitatief goede data voor Nederland voor elkaar heeft gekregen is vooralsnog een unieke prestatie 1 M
Correcte persoons-gegevens De overeenkomstige datapunten voor vast en flex zijn zo compleet mogelijk gebruikt. De verschillen in gegevens, zoals salaris vs tarief, zijn ook compleet aanwezig Het dashboard draait op basis van een tabel die gelijk is voor vast en flex met functietitels via de ISCO beroepenclassificatie. De arbeidsmarktdata voor vast en flex wordt gekoppeld aan 1 centrale functietitel tabel, dat is sterk. Ook de beide belangrijke datapunten, wervingshaalbaarheid, en tarieven/salarissen worden vergelijkbaar getoond op het dashboard. Vooralsnog is een groot deel van de demografische persoonsgegevens alleen beschikbaar voor vast, dus die gegevens ontbreken nog in het vast/flex dashboard ½ M
Complete TTM data, rapportage en analytics Van alle personen, vast en flex, is de data vergelijkbaar compleet en wordt zodanig getoond in dashboards en gebruikt voor analyses De aanwezige data op het dashboard wordt TTM correct getoond. De data (bronnen) voor flex ten opzichte van vast kan nog worden uitgebreid. Ook zijn in het Giant dashboard voor flex nog flink minder van de analysis beschikbaar als voor vast.  ½ M
Totaal 4 M’s

Conclusie

Hoewel de functionaliteit van het IG vast flex dashboard technisch vrij beperkt is, zonder tekort te willen doen aan de enorme data set die ervoor wordt verzameld, kom ik voor de mogelijkheden die de tool biedt voor TTM wel uit op een hoge score van 4 M’s. Dit dashboard kan voor recruiters en managers een grote stap zijn voor een open blik naar het type talent dat men kan gebruiken en de kosten van vast versus flex veel inzichtelijker maken. 

Verbetermogelijkheden voor een completere TTM oplossing liggen zoals toegelicht in het aantal datapunten voor flex en het toevoegen van informatie van uitzendopdrachten. 

Wat is Total Talent Management(TTM)? 

TTM is een strategisch instrument voor organisaties om alle beschikbare talent dat nodig is om het werk uit te voeren op een holistische manier te werven, selecteren, engageren, ontwikkelen en in te zetten. Het is een groot raadsel hoe in organisaties de interne processen en tools zo uit elkaar kunnen lopen als het gaat om vast en flex, ook wel interne en externe werkkrachten. Op de werkvloer voeren  mensen met verschillende contractvormen vaak dezelfde werkzaamheden uit. Of het nu in een contact center is of op de IT afdeling, uitzendkrachten, zzp’ers en gedetacheerden werken zij aan zij  met de vaste krachten. Voor managers zijn, talenten met bepaalde skills en ervaringen, onafhankelijk van de contractvorm, een bron om de werkopdracht van het team uit te voeren

In deze serie bespreek ik mijn bevindingen over nieuwe technologie oplossingen in de markt die beweren een Total Talent Management strategie te ondersteunen en geef ze een TT-M(ark) score met 5 M’s als hoogst haalbare. Dat kunnen lokale tools zijn, of internationale spelers, in alle hoeken van #HRTech, van Recruitment, tot Core HR, Learning, Engagement en Assessments, zolang de oplossing, specifiek en bewezen bij klanten, met alle vormen van talent kan omgaan. 

De 5M score geeft de volgende beoordeling voor je reis naar Total Talent Management:

  • M = Geen tijd en geld aan besteden
  • MM = Vrij TTM onvolwassen, maar het kan werken in een vroeg stadium 
  • MMM = Is goed op weg, het overwegen waard voor een volgende stap
  • MMMM = Een partij die TTM echt snapt en waarmee je het verschil kan maken 
  • MMMMM = Een voorloper op het gebied van TTM, snelle stappen vooruit zijn mogelijk
Mark is HR projectleider en adviseur voor het groeien naar Total Talent Management of Integraal Talent Beheer. Hij staat daarin voor een gelijke behandeling van alle werkenden, door HR en de rest van de organisatie, los van hun contractvorm. Hierover schreef hij samen met Marleen Deleu het boek Mis geen Talent. Mark heeft een sterke IT achtergrond en kan hiermee een HR organisatie goed helpen om de vertaling te maken van wensen naar techniek. Hij zet graag innovatieve HR technologie in zodat alle werkenden zich kunnen ontwikkelen naar een volgende stap. In 2017 heeft hij HRTechReview.nl opgericht om objectief inzicht te geven in de HR Tech markt in Nederland. Bekijk alle berichten van Mark van Assema

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *