"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

ZiPmedia-event bij ABN AMRO: Wie weet de werkende voor zich te winnen?

In een veranderende wereld met blijvende schaarste is de werkende de baas. HR moet daar misschien nog aan wennen, flexbureaus weten wel beter. Alleen flexondernemers die focussen op het welzijn van de werkende zijn toekomstproof.

Dat was de boodschap tijdens de ZiPmedia-bijeenkomst op dinsdag 8 oktober jl. bij gastheer ABN AMRO in Amsterdam.
Ter ere van het 15-jarig bestaan vierde ZiPmedia samen met haar partners en relaties een ‘inhoudelijk’ feestje. Flexstrateeg en hoofdredacteur van FlexNieuws Wim Davidse en economen van ABN AMRO deelden aan de hand van actuele cijfers hun visie op de ‘kantelende wereld van werk’ waarin flexondernemers hun rol moeten pakken om succesvol te blijven.

‘Eeuwig krappe arbeidsmarkt’

Want er gebeurt nogal wat in de wereld. Inflatie, forse loonstijgingen, stagnatie van de economie en geopolitieke spanningen. (Sommigen spreken zelfs van een dreigende derde wereldoorlog.) En toch is er één thema dat er voor flexondernemers bovenuit steekt, stelt Davidse. “Ondanks de woeste wereld waarin we leven is het grootste probleem in de flexbranche nog altijd de superkrapte op de arbeidsmarkt.” En dat blijft zo volgens hem. Waar in de afgelopen 40 jaar flexwerk de conjunctuur van de economie volgde – eb, vloed en af en toe springtij – werkt dit mechanisme niet meer. Krimp van de economie gecombineerd met krapte op de arbeidsmarkt leidt normaal gesproken tot minder flex, maar toch blijft de flexschil bij bedrijven ongekend hoog (38,6%). Zelfs nu de politiek flex door strengere wet- en regelgeving wil indammen. Onderliggend oorzaak volgens Davidse. “Werkgevers hebben gewoon meer mensen nodig, ongeacht het contract.” Hij spreekt van een ‘flexrevolutie’ op een waarschijnlijk ‘eeuwig’ krappe arbeidsmarkt. De werkloosheid (nu 3,8%) gaat volgens hem namelijk niet meer boven de 5% komen, zeker nu de vergrijzing flink op stoom komt.

Als we dezelfde benadering van werknemers aanhouden als de afgelopen vijftig jaar lopen we vast.
-Wim Davidse

Keuze is aan de werkende

“Een mooie uitdaging voor flexbureaus”, stelt Davidse. Als zij ten minste weten in te spelen op de wensen en behoefte van de werkenden. Want in tijden van schaarste ligt de keuze bij de werkende. Die kiest: verrukkelijk vast, delicious deta of zwierig zzp.
“Als we dezelfde benadering van werknemers aanhouden als de afgelopen vijftig jaar lopen we vast. In een veranderende wereld, waarin (jongere) generaties een ander mensbeeld hebben en anders tegen werk aankijken, is aanstekelijk werkgeverschap vereist. Doe je dat niet, dan leidt dat tot quiet quitting en een hoog verloop.”
Het gaat volgens Davidse in de eerste plaats om de drijfveren – wat wil de werkende? – en pas in de tweede plaats om het (juridische) contract. Hij pleit voor een open workforce-benadering, waarbij vast en flex in elkaar overlopen. Zover zijn organisaties nog niet en daar is dan ook nog veel werk te verrichten voor bijvoorbeeld Managed Service Providers (MSP). Want dit is nodig om meer aan te sluiten bij de dynamische ‘achtbaansloopbaan’ die modern werkenden volgen, met baanwisselingen, sabbaticals en het combineren van werk met een (jong) gezin.

Flexbureaus blijken er ondanks de krapte vooralsnog in te slagen hun meerwaarde te verzilveren, gezien de flinke groeicijfers die de FlexNieuws TOP100 deze zomer presenteerde. Alle vormen van flex groeien, met uitzondering van de (generieke) uitzenders. Die hebben het meest last van de krapte en weten de flexkracht het minst goed te binden. Als het gaat om aanstekelijk werkgeverschap valt er voor uitzenders nog veel te winnen.

UITZENDEN – OMZET NAAR TYPE FLEXBUREAU

‘Krankzinnige inflatie’

De arbeidsmarkt blijft inderdaad krap, maar zal wel degelijk beïnvloed worden door economische omstandigheden, stelt Mario Bersem (ABN AMRO). En het is volgens hem de vraag of onze economie daadwerkelijk ‘een zachte landing’ zal maken. “Grootste probleem de afgelopen twee jaren is de krankzinnige inflatie. De kunst is de inflatie omlaag te brengen zonder de economie in een recessie te duwen.” ABN AMRO verwacht overigens dit jaar een inflatie van 3,2% en in 2025 2,9%.
Vooral voor de dienstensector is het een probleem. “Er is sprake van diensteninflatie. Die wordt veroorzaakt door loonkosten en loonkosten gaan niet meer omlaag. Integendeel, de FNV heeft opnieuw een forse looneis neergelegd voor 2025 (+7%, red.)” Desondanks, en ondanks de precaire internationale situatie, verwacht Bersem dat de economische vooruitzichten gunstig zijn.
Flexondernemers in de zaal zijn in ieder geval optimistisch. Op de vraag of zij denken dat de flexbranche in 2025 gaat groeien, gaan verreweg de meeste handen de lucht in.

Werknemerswelzijn

Ook ABN AMRO stelt vast dat krapte op de arbeidsmarkt voor bedrijven de belangrijkste belemmering voor groei vormt. Een derde (33,6%) van de ondernemers geeft aan dat dit hun grootste zorg is. Om hier iets aan te doen moeten ondernemers verder kijken dan de harde cijfers. Niet voor niets publiceert ABN AMRO tegenwoordig een Welzijnsmonitor die aangeeft hoe tevreden werknemers zich voelen in verschillende sectoren. Daaruit blijkt dat de zorg, de sector waar de krapte het grootst is, laag scoort. Een vicieuze cirkel dreigt, want door een laag gevoel van welzijn loopt het verzuim (en dus de werkdruk) op, wat leidt tot een hoger verloop.
Volgens de Welzijnsmonitor presteert de zakelijke dienstverlening beter; daar slagen werkgevers er meer in te investeren in een goede werk/privébalans van werknemers en hen te betrekken bij hun organisatiedoelstellingen.
Han Mesters (ABN AMRO) stelt dan ook dat bedrijven vooral moeten investeren in werknemerswelzijn. “Bedrijfscultuur en de kwaliteit van management zijn de nieuwe USP’s voor organisaties.” Net als Davidse ziet Mesters dat HR zich meer moet focussen op het welzijn van de modern werkende. “De mindset van (jonge) werknemers is anders, die willen anders werken. Daar spelen flexbureaus beter op in dan hun opdrachtgevers.”

Bedrijfscultuur is de nieuwe USP voor organisaties.
-Han Mesters (ABN AMRO)

Frederieke Schmidt Crans (MD Harvey Nash) sluit zich tijdens de paneldiscussie daarbij aan. “Om medewerker engagement te krijgen moet je snappen waar je als bedrijf naar toe gaat en dat helder maken. Dat begint met strategie, maar mag daar niet in blijven hangen. Wil je serieus werk maken van werknemerswelzijn, dan moet je dat doorvoeren in de operatie. Dat vraagt om echte focus.”
Marion van Happen (CEO HeadFirst Group) ziet het behouden van medewerkers als belangrijk middel in tijden van krapte. “In de veranderende wereld van werk moet HR het lef hebben om mee te veranderen; investeren in het behoud van werknemers. Wij hebben sinds twee jaar een programma voor interne doorgroeimogelijkheden. En voor onze professionals is er een field coach die hen begeleidt bij het maken van de juiste keuzes in hun loopbaanpad.”
Sonja Bakker (oprichter/eigenaar Ontwikkelhuis) ziet ook dat het behouden van personeel de belangrijkste uitdaging is voor HR en leidinggevenden. “Wil je quiet quitting en conscious quitting voorkomen dan heb je leiderschap nodig. Maar goed leiderschap ontwikkel je niet in één dag.”

Het liefst zouden we de schotten tussen verschillende vormen van flex slechten. En tussen vast en flex. Want uiteindelijk gaat het om de vraag: hoe willen we werk organiseren?
-Hugo-Jan Ruts (ZiPmedia)

Werk aan de winkel

Aan HR de schone taak die modern werkende op de nieuwe arbeidsmarkt door aanstekelijk werkgeverschap te binden en blijven boeien. Daar moeten alle instrumenten voor worden ingezet. En dat gebeurt nog lang niet altijd. Uit recent gepubliceerd onderzoek van Crowe blijkt dat slechts 15% van de HR-afdelingen de eigen data op orde heeft; op HR Forum stelt maar een kwart dat het gebruik maakt van AI-toepassingen in HR-tech. En bij een rondvraag op HRMorgen geeft de HR-professional zichzelf een 6,8, een mager cijfer gezien de grote uitdagingen waar HR voor staat.

Voor flexondernemers ligt er de kans hun HR-klanten te ondersteunen bij het beter inspelen op de veranderende wereld van (flex)werk in een blijvend krappe arbeidsmark. Met dagelijks relevante, actuele informatie over alles wat er speelt op de arbeidsmarkt zorgt ZiPmedia dat de flexondernemer beslagen ten ijs komt.
ZiPconomy startte als eerste zzp-platform 15 jaar geleden midden in de kredietcrisis. “Een spannende tijd”, herinnert hoofdredacteur/eigenaar Hugo-Jan Ruts zich. Inmiddels dekt de uitgeverij vrijwel de hele arbeidsmarkt met vijf titels: naast ZiPconomy zijn dat NextConomy (België), HR TechArena, HRMorgen en FlexNieuws. ZiPmedia is klaar voor de komende 15 spannende jaren waarin de toekomst van werk drastisch verandert. “Er is nog veel werk aan de winkel”, stelt Ruts. “De wereld van flex is versnipperd, er zitten nog altijd schotten tussen de verschillende vormen van flex. Het liefst zouden we die schotten slechten. Want uiteindelijk gaat het om de vraag: hoe willen we werk (samen) organiseren.”

Lees ook: Rapport: Ondernemen in een kantelende wereld van werk

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *