"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Minister Van Hijum gaat ‘nog eens goed’ naar wet VBAR kijken

Minister houdt op aandringen Kamer optie tot opknippen nieuwe zzp-wet open

Minister Van Hijum neemt extra tijd om ‘nog eens goed’ naar de Wet Verduidelijking Arbeidsrelatie en Rechtsvermoeden (VBAR) te kijken. Hij wil daarbij zowel het kritische advies van de Raad van State als de verwachte antwoorden van de Hoge Raad in de Uber/FNV-zaak meenemen. Die antwoorden wordt begin volgend jaar verwacht.

Van Hijum deed deze toezegging tijdens een debat in de Tweede Kamer, op aandringen van VVD-Kamerlid Thierry Aartsen. Eerder had de minister aangekondigd de VBAR nog dit jaar naar de Kamer te sturen, maar dat plan is nu uitgesteld.

Oordeel Hoge Raad

“Voordat we stappen zetten in het wetgevingstraject, wil ik goed bekijken wat het advies van de Raad van State betekent,” aldus Van Hijum. “Ik wil ook weten of het brede herstel op de arbeidsmarkt en het herstel van de balans gaat lukken, want dat is wat we uiteindelijk willen bereiken.”

De minister wacht daarnaast op de uitspraak van de Hoge Raad, die hij uiterlijk in februari verwacht. De Hoge Raad buigt zich over de vraag hoe ondernemerschap meegewogen moet worden bij de beoordeling van arbeidsrelaties. Volgens de huidige versie van de VBAR wordt ondernemerschap – de OP criteria – alleen beoordeeld wanneer de criteria voor werknemerschap en zelfstandigheid in evenwicht zijn.

Belangenorganisaties van zelfstandigen, bemiddelaars en werkgevers pleiten voor een grotere rol van het ondernemerschap in de beoordeling. De VVD en SGP steunen deze wens, en Van Hijum gaf aan de zorgen van de Kamer hierover ‘te kennen’ en mee te nemen in zijn definitieve voorstel.

Mogelijke opsplitsing van de wet

Ook gaf de minister tijdens het debat over de begroting van het ministerie van SZW aan te kijken naar het mogelijk opknippen van de VBAR. “Na de uitspraak van de Hoge Raad kunnen we beoordelen of opsplitsing opportuun is,” zei hij.

Een deel van de Tweede Kamer, waaronder VVD, SGP en NSC, voelt veel voor zo’n opsplitsing. Dat zou betekenen dat het ‘rechtsvermoeden’-deel sneller ingevoerd wordt, terwijl er meer tijd genomen wordt voor het complexere ‘beoordelings’-deel. Het rechtsvermoeden voorziet erin dat zelfstandigen met een uurtarief onder de 33 euro eenvoudiger rechten als werknemer kunnen opeisen.

Handhavingsmoratorium

Ondertussen vervalt per 1 januari het handhavingsmoratorium. Oorspronkelijk zou dit pas worden opgeheven bij de invoering van een nieuwe wet met duidelijke criteria. De eerder geplande invoeringsdatum van 1 januari 2026 van de VBAR lijkt nu definitief van tafel.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

21 reacties op dit bericht

  1. Veel lof Rutger c.s. over jullie bijdrage met betrekking tot dit thema.
    Het opknippen zal veel rust geven.

    Ik sta veel in contact met ZZP’ers in het hogere, die er heel bewust voor kiezen. Degenen die zich hier niet thuis voelen vertrekken meestal binnen 1-2 jaar naar een vaste werkgever is mijn ervaring. Met het huidig voorstel schieten de opdrachtgevers volledig in de stress en maken soms volledig pas op de plaats. En veel ZZP’ers voelen zich er zeer oncomfortabel bij.

    • Wat een onzin…..Zzpers in het hogere….(segment bedoel je waarschijnlijk)….
      In alle segmenten heeft men hier mee te maken…..

  2. Het blijft toch vreemd dat de regels geheel onduidelijk zijn wanneer ben je nou ZZP’er of niet. Er zijn een aantal punten waaraan je moet voldoen, en de Belastingdienst bepaald hoe zwaar de punten wegen en bekijken de gehele situatie. Daar kan je geen beleid mee voeren wat mij betreft. Er moeten harde eisen komen, die duidelijk te handhaven zijn. Ik noem maar een voorbeeld van een minimum tarief. Dat is ook gemakkelijker in handhaving, brengt duidelijkheid voor zowel ZZP’er en opdrachtgevers. De aanpassing die boven wordt beschreven is een beetje in de richting, maar ook weer weer halfbakken en niet een harde eis. Met name dat de ZZP’er eenvoudiger rechten als werknemer KUNNEN eisen. Hoe gaat de onderkant van de markt dat aanpakken, beste opdrachtgever ik ga mijn werknemer schap EISEN.

    • Ik zou ook pleiten voor een grotere betekenis van ondernemerschap in dit verhaal. Iemand die het meerendeel van de omzet uit overduidelijk ondernemerschap haalt, mag dan best ook wel eens schuren aan de wet bij een bepaalde opdracht. Zo scheidt je al gauw het kaf van het koren.

      Een schilder die het meerendeel voor particulieren klust, moet dus het voordeel van de twijfel krijgen als hij eens ‘ingebed’ voor een aannemer werkt. Hetzelfde voor bijvoorbeeld een architect die het meerendeel doet met zeer concrete resultaatverplichting. Die moet de mogelijkheid hebben om eens een klus te doen bij een groot buro.

      In de zorg zal het moeilijk worden, tenzij je je eigen kliniek hebt (heeft natuurlijk niemand). In onderwijs ook moeilijk , tenzij je je eigen taal instituut hebt . Dan kan je ook een deel ‘ingebed’ op een middelbare school zzp-en.

      Eigenlijk een beetje terug naar de benadering als vroeger in de VAR aanvraag. Daar werd (meen ik me te herinneren) in de vraagstelling vaak het woord ‘ doorgaans’ gebruikt als in zoiets als ‘Werkt u doorgaans onder leiding van…’ Die ‘doorgaans’-insteek dus.

      • Precies. Wat ook voorkomt is dat een ZZP volgens het boekje werkt bij een opdrachtgever, zonder gezag e.d., en vervolgens loopt een collega onder een tram (bij wijze van spreken) en dan wordt de vraag gesteld of die ZZP een aantal werkzaamheden wil overpakken tot er een oplossing is. Die ZZP gaat geen nee verkopen, die pakt het er even bij, je wilt je klant tevreden hebben en je bent de snelste oplossing.

  3. Ik begrijp niet goed wat de minister bedoelt met “het brede herstel op de arbeidsmarkt en het herstel van de balans”. Hij opereert de patiënt met een kettingzaag. De hele markt staat op z’n kop. Schade en inkomstenderving voor ontelbaar veel zelfstandigen. Schijn- of niet. Wiebes greep snel en adequaat in, Van Hijum houdt zijn poot stijf. Hij ziet wel waar het schip strandt.

  4. Eens met joeri dat er duidelijke criteria moeten komen, zoals naast een minimum uurtarief bv het maximum aantal uren per jaar dat je bij een eind-opdrachtgever mag werken, of de maximum aaneengesloten tijdsduur, bijvoorbeeld 9 maanden ofzo. Of het maximum aantal uren in een week, bv 24

    • Dit beperkt heel veel werk in de IT, waarbij vaak sprake is van grote, meerjarige transitie of migratie projecten. Je werkt dan bv. 36 uur, samen met andere specialisten, meerdere jaren op een project.

      Maak het echt simpel (scheelt ook heel veel werk bij de belastingdienst):
      1: ondergrens: Onder een bepaald tarief ben je altijd werknemer, zonder discussie
      2: bovengrens: Boven een bepaald tarief ben je gewoon zelfstandige. Zoek het maar uit.
      3: daartussen hangt het van de situatie af.

      En dan kan er altijd nog worden besloten dat de MKB vrijstellingen worden gebruikt om een pensioen en AOV verzekering van overheidswege worden opgelegd. Iedereen blij, onrust uit de markt, en de zzp’ers kunnen hun werk blijven doen.

      • Dat het in de IT tot een probleem gaat leiden is natuurlijk geen argument.
        Ergens zit er natuurlijk wel een grens, als je twee jaar fulltime tussen de loondiensters bij maar 1 opdrachtgever werkt, moet je je ook afvragen in hoeverre je een ondernemer bent en recht hebt op ondernemers faciliteiten.
        Puur op basis van tarief oordelen lijkt me niet de juiste manier. Bv beveiligers die vaak niet een heel hoog tarief hebben zouden dan wellicht geen ondernemer zijn terwijl ze wel 5 klanten hebben, maar een ITer die twee jaar ingebed zit wel, dat klopt dan niet.

        • Als je positie kwa kennis maar sterk genoeg is, is dat geen probleem.

          Mooiste verhaal. Zzp’er (IT) zat al 5 jaar bij zijn eindklant. Kreeg controle van de belastingdienst. Uitkomt: sorry, maar u bent schijn-zelfstandige. Mooi, zei de zzp’er, dan loop ik nu de deur uit.
          Voordat de man/vrouw de poort uit was, was het besluit al terug gedraaid! Zijn opdrachtgever was nl. de belastingdienst, en hij was de enige die verstand had van een legacy steem. Zonder hem/haar viel de boel om.

          Overigens denk ik dat de beveiliger wel boven de ondergrens zal zitten. Dan hangt het van de situatie af, en zal er toch snel uitkomen dat de beveiliger gewoon zelfstandige is.

  5. Onbestaanbaar dat de minister gewoon doorgaat,… als je een beetje afstand neemt, en bijvoorbeeld die 43 kamervragen van de tweede kamerleden Van Vroonhoven en Van Oostenbruggen doorneemt en het advies van de Raad van State, dan kan je niet anders concluderen dat de overheid er een puinzooi van aan het maken is, wat overigens voor de overheid zelf erg goed uitkomt, maar niet voor al die duizenden ondernemers die een onzekere toekomst tegemoet gaan!

    Je moet ondertussen een ervaren jurist zijn om te kunnen beoordelen of een zzp-er bij een bepaalde opdracht nu wel of niet een “schijnzelfstandige” is.

    Hebben ze dan niets geleerd van alle ellende met oa de toeslagen en groningen!

    Met de huidige onrust weet je in ieder geval zeker dat duizenden gezinnen tijdens de kerst grote onzekerheid hebben of ze volgend jaar nog wel ondernemer mogen en kunnen zijn en daarmee of ze wel bestaansrecht hebben.

    De overheid zou zich rot moeten schamen!

  6. Ongeloofelijk hoeveel schade Van Hijum de maatschappij gaat toebrengen. Hij denderd maar door ondanks alle waarschuwingsborden. Verblind door ouderwetse opvattingen.

    Dit wordt chaos en puinruimen.
    Snap niet dat NSC nog steeds 3 zetels in de peilingen hebben…

  7. ZZPers moeten nu even de rust bewaren en zich niet gek laten maken, gewoon januari even rustig afwachten en genieten van de extra vrije dagen die je dan hebt. Maak gebruik van de vrije tijd en boek een vakantie of ontplooi nieuwe activiteiten of ga klussen aan je huis doen die nog waren blijven liggen. En straal dat ook uit bij je huidige opdracht(en).
    Als het goed is heb je als ZZPer wel een financiële buffer en zing je het wel een half jaartje uit.
    Laat je niet chanteren naar een loondienstverband, dat kan altijd nog als het helemaal niet meer anders gaat, geen reden om dat nu al overhaast te doen.
    Ik denk dat de zorgen bij de opdrachtgevers minstens net zo groot zijn als bij de ZZPers, zij krijgen immers in januari het werk niet meer gedaan, laat ze maar op hun bek gaan.
    Houd je rug recht en laat je niet gek maken, uiteindelijk kom je er misschien wel beter uit.

  8. Deze wet handhaven is de zzp onderneming om zeep helpen. Dus als je binnen een organisatie als zzp er werkt ben je schijnzelfstandig omdat je ook moet houden aan de regels van de organisatie. Maar is toch logisch je werkt altijd binnen bepaalde kaders. Met deze regel durven organisaties niet meer met zzp ers te werken dank je wel overheid !
    .

    Het gaat er toch om dat je zzp schap laat zien dat je zaakjes op orde hebt zoals je verzekeringen, deskundigheid op orde hebt, meerdere opdrachtgevers., je pensoen zelf regelt.

    • Een ondernemer werkt voor eigen rekening, geen werk geen geld, of dat nou per opdracht is of per uur, dat zou niet ter zake mogen doen.
      Of een ondernemer een pensioen opbouwt is zijn eigen keuze, misschien is zijn woning wel zijn pensioen of wil ie helemaal geen pensioen, eigen keuze. De opdrachtgever bepaalt of hij/zijn met de ondernemer in zee wil gaan, daar hoort een overheid zich helemaal niet mee te bemoeien.

  9. Ik sla aan op denk ik een belangrijke quote:

    “Ik wil ook weten of het brede herstel op de arbeidsmarkt en het herstel van de balans gaat lukken, want dat is wat we uiteindelijk willen bereiken.”

    Dan wil ik wel weten:
    – Wat dan precies “een balans” is. Wat is de gewenste situatie?

    – Of er nu een disbalans is en met welke nadelen precies en voor wie? Ik neem aan dat je een aanpak kiest die problemen oplost voor degenen die ze ervaren en niet voor degenen die ze niet ervaren.

    – Wanneer er dan wel een balans is? Gaat dit bijvoorbeeld om een X percentage zelfstandigen ten opzichte van de totale beroepsbevolking? Of gaat het om andere dingen?

    – Wie bepaalt wanneer die balans er wel is? Is dat de regering of een statistiekbureau? En welke rol speelt de wens van opdrachtgever en opdrachtnemer in de vraag wat ‘wenselijk’ is? Wordt de arbeidsmarkt bepaald door vraag en aanbod of door sturing door wetten en handhaving? Het suggereert een bepaalde maakbaarheid.

  10. Mijn mening is dat we het allemaal maar moeten laten gebeuren……laat het maar vastlopen……..in alle branches hebben we enorme tekorten…….en onze Minister van Sociale Zaken heeft de leiding over dit proces……onbegrijpelijk……waar is het Ministerie van Ecoomie in deze……die moet voor deze waanzin gaan liggen en met goede en snelle oplossingen komen……

    Ons land staat in brand……..maar de aanwezige brandweer heeft geen brandblussers in handen, maar aanstekers…….!!!!!

  11. Rustig aan mensen, binnenkort is het als van ouds; hij mompelde, deed een plas en alles bleef zoals het was.

    De geldingsdrang van politici is groot, net na verkiezingen en net voor nieuwe verkiezingen. Het netto effect over een paar jaar is verwaarloosbaar.

    Als je twijfelt of de komende periode niet kan overbruggen omdat je geen buffer hebt… dan is de vraag of je ondernemer bent misschien al beantwoord.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *