ZiPredactie 29 november 2024 4 reacties Print Topvrouw House of HR pleit voor slimmere zzp-aanpak op Nederlandse arbeidsmarktDe Nederlandse overheid bewandelt een weinig effectieve weg om het aantal zzp’ers op de arbeidsmarkt terug te dringen. Dat stelt Rika Coppens, ceo van HR-dienstverlener House of HR. In plaats van werken als zzp’er onmogelijk te maken, kan Nederland beter de fiscale randvoorwaarden aanpassen, in combinatie met gereguleerde ‘flexi-jobs’ naar Belgisch model. Dit leidt tot extra flexibele capaciteit zonder aantasting van het sociale stelsel.Kortetermijndenken De pogingen van Den Haag om het grote aantal schijnzelfstandigen op de Nederlandse arbeidsmarkt terug te dringen, getuigen van weinig inzicht in de behoeften van sectoren waar nu al een groot tekort aan arbeidskrachten is. Door zzp’ers simpelweg te dwingen in vaste dienst te treden, al dan niet via een uitzendbureau, gaat de politiek eraan voorbij dat de meeste zelfstandigen er heel bewust voor kiezen om als zzp’er te werken. Als dat onmogelijk wordt gemaakt, zal dat vooral leiden tot uitstroom en dus nóg grotere tekorten in sectoren als de zorg en de bouw. Volgens Coppens is de Nederlandse aanpak dan ook te veel kortetermijndenken: “Ik heb er alle begrip voor dat Nederland uitbuiting wil aanpakken en zijn sociale stelsel in stand wil houden. Maar de overheid zou ook moeten stimuleren dat mensen flexibel bijspringen in de zorg of in andere sectoren waar we straks heel hard personeel nodig hebben. Den Haag moet oppassen het kind niet met het badwater weg te gooien.” Solidariteit tussen werkenden Als topvrouw van een HR-dienstverlener met een omzet van €3,5 miljard en bijna 800 vestigingen verspreid over Europa, kan Coppens goed vergelijken. Ze zegt: “In elk land waar we zitten is de wetgeving anders, maar nergens is flexibel werken zo scheefgelopen als in Nederland. Die grote problemen op de arbeidsmarkt zijn door de Nederlandse overheid overigens zelf veroorzaakt, door het fiscaal buitengewoon aantrekkelijk te maken om voor jezelf te beginnen. Als je die voordelen afschaft, en je verplicht iedereen om sociale premies af te dragen en een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, dan haal je de hele onderkant van de markt eruit. Precies daar zitten de mensen die onderbetaald worden en zich niet verzekeren. En opdrachtgevers kunnen de inhoudingen verzorgen.” Coppens pleit dan ook voor een ‘Belgisch model’, waarbij zelfstandigen verplicht een ziektekostenverzekering moeten hebben en moeten sparen voor hun pensioen. “Het voordeel daarvan is dat de solidariteit tussen werkenden overeind blijft”, aldus Coppens. “In Nederland verdient een werknemer in loondienst vaak minder dan een zzp’er, terwijl ze hetzelfde werk doen. Voor de lagere lonen ligt dat in België anders.” Extra bijverdienen Volgens Coppens doet de politiek er daarnaast goed aan te erkennen dat veel mensen – en zeker jongeren – niet meer voor één baas willen werken, of naast hun baan nog iets anders willen doen. In België kan dat tamelijk probleemloos: iedereen die voor vier dagen een arbeidscontract heeft (en daardoor verzekerd is en pensioen opbouwt) kan daarnaast via een zogenoemde flexi-job aan de slag. Veel Belgen grijpen die mogelijkheid aan om naast hun baan extra bij te verdienen. “Die flexibiliteit hebben we in een vergrijzend Europa zeer hard nodig”, zegt Coppens. “Vooral ook omdat een flexi-job ook aantrekkelijk is voor gepensioneerden die geen pensioen meer hoeven op te bouwen, en voor studenten die pensioenopbouw best nog even kunnen uitstellen. Nederland zou meer kunnen denken in mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.” Lees ook: Handhaving Wet DBA: ‘de markt verkrampt, maar de echte zzp’er blijft’ aov, arbeidsongeschiktheidsverzekering, House of HR, schijnzelfstandigheid, zzp Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
Het gezagscriterium is een van de belangrijkste elementen bij het bepalen of iemand werknemer is of zelfstandig ondernemer, of het nu de zorg is of IT sector. Echter, in sectoren zoals de beveiliging, waar opdrachten vaak binnen strakke kaders en protocollen “moeten” worden uitgevoerd, is dit een bijzonder complex probleem. Het kabinet zou enkele maatregelen kunnen overwegen om dit criterium beter toepasbaar te maken, met specifieke aandacht voor de beveiligingssector zorg en IT. Mogelijke maatregelen 1. Vrijstelling of uitzondering voor specifieke sectoren Het kabinet zou een tijdelijke of structurele vrijstelling kunnen invoeren voor bepaalde sectoren zoals de beveiliging zorg en IT. Hierin zou worden erkend dat het werken onder strikte regels (bijvoorbeeld veiligheidsprotocollen of uniformvoorschriften) niet automatisch een gezagsverhouding impliceert. Dit kan bijvoorbeeld betekenen: 1)Het gezagscriterium wordt versoepeld voor beroepen waarin werken volgens externe richtlijnen gebruikelijk is, mits de zzp’er zelfstandig blijft in andere aspecten (zoals tariefbepaling, werktijden, en keuze van opdrachten). 2)Het instellen van een “sectorcode” in overleg met sociale partners, waarin afspraken worden vastgelegd over wat zelfstandigheid betekent binnen de sector. 3)Herdefiniëring van het gezagscriterium Het kabinet kan het gezagscriterium herzien en explicieter maken. Bijvoorbeeld: Het criterium aanpassen zodat “functionele regels” (zoals veiligheidsvoorschriften of gebruik apparatuur) niet meetellen als aanwijzingen van gezag. Alleen wanneer een opdrachtgever direct invloed heeft op hoe en wanneer de zzp’er werkt, wordt dit beschouwd als gezag. 4). Invoeren van een zelfstandigenverklaring Voor de beveiligingssector kan een zelfstandigenverklaring worden ingevoerd. Dit document bevestigt dat beide partijen (opdrachtgever en zzp’er) expliciet hebben afgesproken dat er sprake is van ondernemerschap, mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden, zoals: Een vrijstelling of aanpassing van het gezagscriterium in de beveiligingssector is zeker denkbaar, maar moet zorgvuldig worden vormgegeven om de balans te bewaren tussen bescherming tegen schijnzelfstandigheid en ruimte voor echte zzp’ers. Dit vraagt om maatwerk dat rekening houdt met de specifieke kenmerken van de sector, terwijl het risico op misbruik wordt beperkt. Op dit moment worden 1,6 miljoen zzp’ers op een vrij simplistische manier aan de kant gezet als schijnzelfstandigen. Er is geen ruimte voor nuance verschillen, en dit is erg kort en zwart wit. Beantwoorden
Of gewoon iedereen vrij laten en de fiscale verschillen tussen werknemer en zefstandige kleiner maken. Scheeld een hele hoop gedoe en kunnen ambtenaren (net als mensen) i.p.v. controlen gewoon hard werken voor hun geld. Beantwoorden
We zouden dus ook gewoon het Belgische model kunnen adapteren. Maar nee, liever eigenwijs je eigen economie vernielen met je ‘eigen plan’, ingefluisterd door de EU via het ‘herstel en veerkracht plan’, dan een beter plan uit Belgie kopiëren. Beantwoorden
Ik ga minderen als zelfstandige. Ben er een beetje klaar mee . Van 20 jaar zelfstandig ineens . Schijn zelfstandig. Ik vind het een ondankbaar scheldwoord. Beantwoorden
nieuws - Concurrentiebeding bij zzp’ers: risico voor zowel zzp’er als opdrachtgever. “Een werkende heef...