"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

8 misverstanden over de handhaving op schijnzelfstandigheid

Als coalitie van brancheverenigingen helpen Bovib, ABU, NBBU, VvDN en RIM veelgehoorde misverstanden over het beleid op schijnzelfstandigheid de wereld uit.

Op 1 januari 2025 is de handhavingspauze op schijnzelfstandigheid gestopt en daar bestaat een hoop verwarring over. Volgens intermediaire dienstverleners maken ondernemers zich veel te vaak onterecht zorgen. Daarom maakten brancheverenigingen Bovib, Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU), Nederlandse Bond voor Bemiddelings- en. Uitzendbureaus (NBBU), Raad voor Interim Management (RIM) en Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN) samen een document waarin ze de acht meest gehoorde misvattingen weerleggen.

Advocaat Joost van Ladesteijn (Vertex Legal BV) publiceerde onlangs een reeks onterechte aannames over de handhaving op schijnzelfstandigheid. Zijn lijst was een inspiratiebron voor dit overzicht.

8 misverstanden

Hieronder staan de meest gehoorde misvattingen. In het document van de coalitie vind je uitgebreidere uitleg. Download het hier.

1. Per 1 januari gaat de Belastingdienst weer handhaven op basis van de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA)

Dit klopt niet, want ook in voorgaande jaren werd er al gehandhaafd.

In afwachting van nieuwe, duidelijkere regels rondom werken met zzp’ers werd handhaving op schijnzelfstandigheid in 2016 opgeschort. Tijdens dit handhavingsmoratorium vonden wel controles plaats, maar zonder naheffing en boetes. Opdrachtgevers die ten onrechte zzp’ers inhuurden, kregen ‘een aanwijzing’ om de werkwijze aan te passen. Pas als een opdrachtgever deze aanwijzing niet opvolgde, was er sprake van ‘kwaadwillendheid’ en kon hij een boete krijgen. Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst weer direct naheffingsaanslagen loonheffing en correctieverplichtingen voor de sociale premies opleggen, zonder aanwijzing of waarschuwing vooraf.

De Belastingdienst controleert mede op basis van bestaande rechterlijke uitspraken. De belangrijkste uitspraak komt van de Hoge Raad in de zaak van de maaltijdbezorgers van platform Deliveroo. De Hoge Raad gaf daarbij een (niet-uitputtende) lijst criteria om te bepalen of werk uitgevoerd kan worden ‘buiten dienstbetrekking’. Deze criteria gelden voor alle vormen van inhuur van zelfstandigen.

2. Per 1 januari gaat de Belastingdienst handhaven op basis van de wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR)

Dit klopt niet, want VBAR is nog maar een concept wetsvoorstel.

Het wetsvoorstel VBAR is een voorstel van Karien van Gennip, de vorige minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Er zijn nog veel vragen en politieke partijen hebben eerder stevige kritiek geuit op het concept. Het voorstel is nog niet ingediend bij de Tweede Kamer en in maart 2025 zal er waarschijnlijk een stevig debat gevoerd worden over dit wetsvoorstel.

3. Organisatorische inbedding van het werk is een doorslaggevend criterium bij de vraag of iemand als zzp’er mag werken

Dit klopt niet, want volgens de Hoge Raad moet je ‘holistisch’ naar de situatie kijken. Anders gezegd: alle omstandigheden wegen mee. Uit het Deliveroo-arrest blijkt dat onder meer de volgende criteria van belang zijn:

  • Aard en duur van de werkzaamheden.
  • De wijze waarop de werkzaamheden en werktijden worden bepaald.
  • Inbedding van het werk en de persoon in de organisatie en bedrijfsvoering van de opdrachtgever.
  • Het al dan niet bestaan van de verplichting om het werk persoonlijk uit te voeren.
  • De manier waarop de contractuele relatie tussen partijen is vormgegeven.
  • De wijze van beloning en de hoogte van de beloning.
  • Loopt de uitvoerder commercieel risico.
  • Gedraagt  de uitvoerder zich als ondernemer, bijvoorbeeld door te werken aan reputatie en acquisitie? Is de uitvoerder fiscaal gezien ondernemer, hoeveel opdrachtgevers heeft hij en hoe lang is de duur van de opdrachten?

4. Er geldt een beperkt aantal gezichtspunten om te beoordelen of er een arbeidsovereenkomst bestaat

Dit klopt niet, want in een holistische benadering doen alle omstandigheden van de individuele situatie ertoe. Zie misverstand 3.

5. Ondernemerschap van de persoon is irrelevant of van ondergeschikt belang bij de beoordeling van arbeidsrelaties

Dit klopt niet, want in een holistische benadering doen alle criteria ertoe.

Zie misverstand 3. Deze misvatting is waarschijnlijk ontstaan door het nieuws rondom het conceptwetsvoorstel VBAR. Daarin wordt ondernemerschap van de persoon als ondergeschikt beschouwd. Criteria die specifiek te maken hebben met de opdracht, zijn volgens VBAR het belangrijkst. Pas als er nog steeds twijfel bestaat over de arbeidsrelatie, weegt ondernemerschap van de persoon mee. Maar vooralsnog is VBAR slechts een wetsvoorstel, dus hier zal de Belastingdienst niet op handhaven.

6. Er bestaan 100% compliant zzp-contracten

Dit klopt niet, want of een samenwerking voldoet aan de wet hangt uiteindelijk af van de uitvoering en de feitelijke omstandigheden.

Uiteindelijk kijkt een inspecteur naar hoe opdrachtgever en opdrachtnemer in de praktijk samenwerken. Wat er op papier staat, is van ondergeschikt belang. Bepaalde partijen beloven zogenaamde ‘Wet DBA-proof’-overeenkomsten, maar zulke contracten zijn onmogelijk. Hiervoor betalen is weggegooid geld.

Een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst geeft wel wat houvast om te voldoen aan wet- en regelgeving, maar het is nooit een garantie. De modelovereenkomsten van onder andere Bovib, ABU, NBBU en RIM zijn verlengd en geldig tot in elk geval eind 2029.

7. De meeste zzp’ers zijn uit noodzaak zzp’er

Dit klopt niet, veruit de meeste zelfstandig ondernemers kiezen bewust voor deze manier van werken.

Uit cijfers van CBS en TNO (2023) blijkt dat slechts 10% van de zzp’ers liever in loondienst zou werken. Het percentage zzp’ers dat min of meer gedwongen voor zichzelf begon daalt bovendien, blijkt uit een recent onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau SEOR op verzoek van de NBBU. De motieven om als zzp’er aan de slag te gaan zijn veel vaker positief dan negatief.

Het aantal bewuste, hoogopgeleide zzp’ers die hun eigen arbeid verkopen, groeit zelfs. Dat blijkt uit analyse van Sjanne Marie van den Groenendaal in het rapport ‘De zzp’er bestaat wél’. Wie de zzp’er indeelt naar startmotieven, ziet dat de groep ‘gedwongen zzp’ers’ steeds kleiner wordt.

8. Zzp’ers scoren slecht op brede welvaart

Dit klopt niet, vrijwillige zelfstandig ondernemers ervaren juist een hogere brede welvaart dan mensen in loondienst.

Uit recent onderzoek van Rabobank blijkt dat zzp’ers die uit vrije wil zzp’er zijn geworden, relatief veel brede welvaart hebben. Zij scoren 5,2 procent hoger dan mensen in loondienst. Mensen die uit noodzaak zzp’er zijn geworden, scoren een 8,6 procent lagere brede welvaart dan mensen in loondienst. Maar in punt 7 zagen we al dat dit slechts een heel klein deel is van het geheel. Bovendien krimpt deze groep.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

11 reacties op dit bericht

  1. Misverstand 9. Dat er duidelijkheid kan zijn.

    Partijen die pretenderen te weten hoe te handelen hebben ongelijk.

    Het beleid is gericht op het creëren van zoveel mogelijk onduidelijkheid, zodat de ontstane angst bij opdrachtgevers leidt tot het weer in dienst nemen van ZZP’ers.
    Onduidelijkheid ís het beleid.

    • Precies, ik zie binnen mijn sector (grondverzet) veel grote bedrijven die niet meer met zzp’ers willen werken, ondanks het feit dat ze in het bezit zijn van eigen materiaal zoals bedrijfswagen, aanhanger en graafmachine en hierbij prima voldoen aan de voorwaarden…

    • Welke tijd krijgt de zzper gegund om daadwerkelijk meerdere opdrachtgevers te vinden?
      Heeft de zzper geen baas maar een opdracht aannemer?
      Kan een leraar van welk vak dan ook zzper zijn omdat hij opdrachten aan neemt wegens personeels tekorten?

  2. Hier wordt gekeken naar de situatie vd werknemer. Ik woon in een verzorgingstehuis. Hier zijn vaak zzp’ers. Die geven aan niet in vaste dienst te willen, omdat ze nu meer verdienen, hun eigen werktijd kunnen bepalen en met vakantie kunnen wanneer ze kunnen.. wat ze gaan doen als ze geen zzp’er meer kunnen zijn? Van alles, maar niet in vaste dienst. Het feit dat ze hier weinig mensen in vaste dienst kunnen krijgen, wordt mede veroorzaakt doordat in veel tehuizen een deel vd verzorgenden alleen ‘s morgens of ‘s avonds in dienst zijn. Dan zijn ze nodig om mensen uit- en in bed te helpen. De rest vd dag zijn er alleen vaste fulltimers in dienst. Wat heel vervelend is, is dat als er met zzp’ers is afgesproken dat ze een aantal uren komen en ze daarna ergens langer kunnen komen, ze gewoon bij ons wegblijven. Vaste krachten lopen vast en bewoners komen laat aan de beurt.

  3. In geval van de overheid die zich niet aan haar eigen regels houdt, geen boetes maar gevangenisstraffen voor de verantwoordelijken.

  4. Macht en controledrift van de overheid. Iedereen moet als een voorgeproggrammeerde robot dagelijks van 06:00 tot 18:00 in loondienst. Dat is het streven. Daarom werkt men om deelfde reden voor invoering digitale Euro. Omvolking (sharia wet) Overal camera’s. Rekeningrijden. Door geen duidelijkheid te scheppen, stoppen veel zzp’ers ermee. Precies volgens plan. Als er wel duidelijkheid is, gaat men de wet steeds een beetje uitbreiden zodat er in de toekomst helemaal geen zzp’ers meer overblijven.

  5. Klopt. Het is een ramp voor veel sectoren.
    Er zijn zzp’ers die werken in unieke sectoren of sectoren waar bijvoorbeeld certificeringen en branche-richtlijnen leidend zijn die haaks staan op wat volgens de overheid een ondernemer zou moeten zijn. Door geen duidelijkheid en geen passende oplossingen hiervoor lopen opdrachten terug, terwijl deze mensen wel hard nodig zijn. Pas als de problemen in deze sectoren zo hoog worden, waardoor projecten niet uitgevoerd kunnen worden, zorg niet verleend kan worden etc zal er pas bijsturing komen qua regelgeving. Typisch NL, waar mensen werken in de politiek die grossieren in onkunde en wetten maken die totaal averechts uitpakken en zodoende het leven van mensen onmogelijk maakt.
    In mijn geval heb ik 5 opdrachtgevers, eigen kleding, gereedschap, dalijk website, zakelijk emailadres, betaal m’n eigen opleidingen, betaal netjes mijn belasting, maar moet ik een bepaalde certificering hebben en instructies opvolgen waardoor de overheid nu verkondigt dat ik een “schijnzelfstandige” ben.
    Jaren stop je ergens energie in, je werkt hard en nu word je eigenlijk gedwongen om in loondienst te gaan bij een bedrijf, of je gaat in een andere sector werken als zzp waar het wel kan of eventuele omscholing.
    Mijn conclusie: In dit land kun je beter een uitkering trekken en gebruik maken van alle toeslagen en eventueel “zwart” wat erbij doen, want hard werken en alles eraan om te ondernemen heeft in dit land geen zin.

  6. Voor meer duidelijkheid, zie het arrest van de rechtbank rotterdam van 15-01-2025. De rechter heeft in deze zaak op basis van de criteria beoordeeld of er sprake was van schijnzelfstandigheid en de uitkomst hiervan staat haaks op wat de belastingdienst tegenover werkgevers probeert uit te stralen.

    • Rene, ik zou oppassen met te grote conclusies uit die rechtszaak te trekken. Dat is een vrij specifieke geval (bijv omdat iemand ook mede-aandeelhouder was) en laat zich lastig 1-op-1 vergelijken met meer reguliere zaken

  7. Dit hele gebeuren gaat er enkel alleen om dat de overheid meer geld premies kan binnen klauwen.
    Meer betutteling buiten proporties.
    Daarnaast halen ze het flexibel zijn van ondernemingen onderuit meer kan op faillissement door vaste medewerkers.
    Slechte ontwikkeling zeker ook voor Iters die jarenlang software formaties bij grote bedrijven transformeren en dan ineens werknemer zijn?
    Bureaucratie ten top.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *