ZiPredactie 12 februari 2025 5 reacties Print Belastingdienst weegt persoonlijk ondernemerschap zelden mee in oordeel over schijnzelfstandigheid. ‘Onjuiste toepassing’De Belastingdienst weegt ‘extern ondernemerschap’ zelden mee bij de beoordeling of iemand als zzp’er mag werken. De fiscus volgt zo een advies van de advocaat-generaal en een conceptwetsvoorstel om alleen naar dat criterium te kijken als de andere acht in evenwicht zijn. Volgens advocaat arbeidsrecht Joost van Ladesteijn is dat onterecht en ‘geen basis voor handhaving’.De Hoge Raad bepaalde dat er negen criteria van belang zijn om te oordelen of iemand mag werken als zzp’er, maar in de praktijk kijkt de Belastingdienst vooral naar de eerste acht. Dat vertellen Edith de Bourgraaf en Reinalda van Oostendorp van de Belastingdienst in de podcast BusySeasonTalks. Of iemand zich over het algemeen als ondernemer gedraagt, is volgens het handhavingsteam van ondergeschikt belang. Hiermee gaat de Belastingdienst in tegen de Deliveroo-uitspraak van de Hoge Raad. “Extern ondernemerschap is volgens de Hoge Raad in het Deliveroo-arrest ‘ook van belang’”, vertelt Joost van Ladesteijn, advocaat arbeidsrecht en partner bij Vertex Legal. “En dat blijkt ook uit andere rechterlijke uitspraken na het Deliveroo-arrest. Het is een volwaardig criterium.” Geen holistische toets Hij legt uit dat de Hoge Raad in het Deliveroo-arrest bevestigde dat rechters en Belastinginspecteurs ‘holistisch’ moeten toetsen. Ze moeten alle omstandigheden in onderling verband bezien. In plaats daarvan weegt de Belastingdienst zogenaamde ‘extern ondernemerschap’ pas mee als er geen uitsluitsel is op basis van de andere acht criteria. Dat betekent dat de Belastingdienst de holistische toets onjuist toepast. Waarom doet de Belastingdienst dit? En mag dat zomaar? Deliveroo-criteria Of een overeenkomst moet worden aangemerkt als arbeidsovereenkomst of zzp-opdracht, hangt af van alle omstandigheden in onderling verband. In het Deliveroo-arrest gaf De Hoge Raad een (niet-uitputtende) lijst van omstandigheden, onderverdeeld in negen criteria. De Deliveroo-criteria zijn leidend voor rechters en belastinginspecteurs. De criteria gaan over de aard van het werk, over hoe de werkende zich gedraagt binnen de opdracht en tot slot hoe de werkende zich buiten de opdracht gedraagt. Dat laatste punt heet ook wel ‘extern ondernemerschap’ of ‘persoonlijk ondernemerschap’. Heb je bijvoorbeeld een website, doe je aan acquisitie? Discussie over het belang van persoonlijk ondernemerschap “Criterium negen is een discutabel criterium”, zei De Bourgraaf in de podcast. Zij is waarnemend programmamanager Handhaving Arbeidsrelaties bij de Belastingdienstdienst. Ze verwijst naar het feit dat de Hoge Raad binnenkort opnieuw moet oordelen hoe zwaar dit criterium meeweegt in de beoordeling van arbeidsrelaties. Het gerechtshof Amsterdam heeft namelijk prejudiciële vragen gesteld in een zaak tussen Uber en FNV over de status van de werkrelatie van de Uber-chauffeurs. Advocaat-generaal (AG) Ruth de Bock heeft advies uitgebracht over deze zaak. Zij zegt: de betekenis van persoonlijke ondernemerscriteria is ‘beperkt’. Je gebruikt dit criterium pas als de eerste acht punten geen uitsluitsel geven over de vraag of een werkrelatie een arbeidsovereenkomst of een zzp-opdracht is. Belastingdienst volgt nu al de AG De Bourgraaf benadrukt dat lang niet iedereen het eens is met de interpretatie van de AG. Bovendien gaat het slechts om advies, het is uiteindelijk aan de Hoge Raad om uitspraak te doen. Toch werkt de Belastingdienst nu al volgens deze suggestie van de AG. “Nu gebruiken we dit criterium (red. extern ondernemerschap) alleen in een gelijkspelsituatie, dus als we er met die andere acht criteria niet uitkomen”, zei De Bourgraaf. “Maar meestal is het op basis van die andere acht al duidelijk.” Deze werkwijze sluit ook aan bij het concept-wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR), opgesteld voormalig minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) Karien van Gennip. Of dit voorstel wordt aangenomen, is nog maar de vraag. Tweede Kamerleden hebben een hoop kritiek op VBAR en de huidige minister van SZW heeft gezegd dat hij er ‘nog eens goed naar gaat kijken’. Advies is geen basis voor handhaving Arbeidsjurist Van Ladesteijn constateert dat de Belastingdienst bewust kiest de AG te volgen, in plaats van de rechterlijke uitspraken. “De Belastingdienst dient als handhaver bestaande wet- en regelgeving en jurisprudentie toe te passen. Dat lijkt zij op dit punt niet te doen”, zegt advocaat Van Ladesteijn. “Een advies van een AG of een wetsvoorstel is geen basis voor handhaving.” De Hoge Raad schrijft uitdrukkelijk in het Deliveroo-arrest dat het ‘ook van belang kan zijn’ of degene die de werkzaamheden verricht zich in het economisch verkeer als ondernemer gedraagt of kan gedragen. Ook uit de vele rechtszaken na dit arrest blijkt dat criterium negen even zwaar meeweegt als de andere omstandigheden. De manier waarop de Belastingdienst nu oordeelt staat ook haaks op het eigen afwegingskader, de Toelichting beoordeling arbeidsrelatie. Daarin wordt persoonlijk ondernemerschap namelijk genoemd als volwaardig criterium. Verkeerde toepassing, onjuiste oordelen Van Ladesteijn uitte eerder al kritiek op het advies van de AG. In een interview beklemtoont hij dat de Belastingdienst en de rechter alle criteria ‘in onderling verband’ moeten bezien. “De Hoge Raad zegt in het Deliveroo-arrest dat gezichtspunt negen ‘ook van belang’ is. Dat betekent dan niet van ‘onderschikt belang’, zoals de AG schrijft in haar advies.” De arbeidsrechtadvocaat zegt dat ‘deze rechtsopvatting zomaar onjuist kan zijn’. Van Ladesteijn: “Dat zou dan kunnen doorwerken naar de juistheid van enige beoordeling van enige overeenkomst en dus de uitkomsten van vooroverleggen, bedrijfsbezoeken en boekenonderzoeken.” handhaving, Hoge Raad, wet dba, Wet VBAR Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
Over een paar jaar hebben we het allemaal over de zzp affere. We weten allemaal dat de belastingdienst zijn eigen regels volgd. En de hard werkende Nederlanders is weer de dupe is Beantwoorden
De belastingregels geven de ruimte voor schijnzelfstandigen, dus wordt die ruimte benut. Het is gewoon te makkelijk om een bedrijf te starten. Er was ooit een middenstand diploma nodig om ondernemer te worden. Deze drempel was nog niet zo’n gek idee. Beantwoorden
Aan de grondslag ligt dat men een non-deterministische vraag, deterministisch probeert te maken. Anders kan je handhaving/beoordeling niet schalen. Dus BD probeert een deelselectie te maken van relatief simpele ja/nee criteria en daar een weging aan toe te kennen. Waarbij criteria naar subjectief oordeel van de BD opeens uitgesloten worden. De politiek kleurt de lijnen niet in, dus de BD probeert het, net als dat organisaties hier evengoed een eigen interpretatie aan geven wat resulteert in een uitvoerbaar organisatiekader (bijv: geen eenmanszaken). Dit had niet zon dringend probleem geweest als de arbeidsrelatie geen kerstboom was geworden. Daardoor is correcte bepaling van groot belang geworden. Verder aangewakkerd door de trend dat werkers om die kerstboom minder en minder in huis willen halen. Beantwoorden
Als dit de manier van handhaven en beoordeling wordt, dan zullen ze toch eerst hun eigen huis moeten opruimen. En dan niet dmv het door Financiën betalen van de boetes, want dan mag Financiën dat ook voor mij doen. Ik denk dat hier zeer veel rechtzaken uit zullen volgen. Beantwoorden
nieuws - Belastingdienst weegt persoonlijk ondernemerschap zelden mee in oordeel over schijnzelfstandigheid. ...
nieuws - VVD, BBB en D66 stellen Kamervragen over handhaving op schijnzelfstandigheid: ‘Hoop dat het gaat o...